۱۳۸۶ بهمن ۳, چهارشنبه

لاوروف: هدف از قطعنامه تازه تحریم بیشتر ایران نیست



خبرنگاران از لاوروف پرسیدند که آیا توافق بر سر قطعنامه ای که بیشتر منظور روسیه را برآورده کرده تا آمریکا، پیروزی به نفع روسیه نیست؟
به گفته وزیرخارجه روسیه، قطعنامه ای که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان دیروز بر سر تصویب آن علیه ایران به توافق رسیدند، تحریمهای تازه و سختی بر این کشور اعمال نخواهد کرد.
توافق بر سر کلیات اين قطعنامه طی نشست وزیران خارجه آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان حاصل شد که به کشورهای گروه 1 + 5 معروفند.
سرگئی لاوروف در این نشست که در برلین، پایتخت آلمان برگزار شد شرکت داشت و یک روز پس از پایان نشست، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که هدف از قطعنامه ای که مورد توافق قرار گرفته، افزودن بر بار تحریمهای ایران نیست بلکه محتوای این قطعنامه به گونه ای تنظیم خواهد شد که موقعیت آژانس بین المللی انرژی اتمی را در مذاکرات هسته ای با ایران تقویت کند.
به گفته آقای لاوروف، برای آژانس هفت سؤال در ارتباط با فعالیت اتمی ایران مطرح بوده که سه مورد از این سؤالات حل و فصل شده و مذاکرات ایران و آژانس برای پاسخ گفتن به چهار سؤال باقیمانده ادامه دارد که ظرف سه تا چهار هفته آینده این روند پایان خواهد یافت.
وزیرخارجه روسیه به خبرنگاران گفت که در پیش نویس قطعنامه ای که طی نشست برلین مورد توافق قرار گرفت، روند مذاکرات ایران و آژانس در نظر گرفته شده و این پیش نویس به گونه ای تنظیم شده که اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب گروه 1 + 5 برسد، اعضای این گروه تمایل خود را برای مذاکره با ایران به منظور حل کلیه مسائلی که با این کشور دارند، از جمله مسائل تجاری و اقتصادی، ابراز خواهند کرد.
آن گونه که آقای لاوروف گفته، در پیش نویس قطعنامه مورد توافق، تدابیر سختی که ماهیت تحریم گونه علیه ایران داشته باشند در نظر گرفته نشده بلکه صرفاً در آن از کشورها خواسته شده است هشیار باشند که از روابط و دادوستدهایشان با ایران برای انتقال مواد و تجهیزاتی به این کشور که در قطعنامه های پیشین شورای امنیت منع شده و می تواند در فعالیت اتمی کاربرد داشته باشد استفاده نشود.
به گفته آقای لاوروف، در صورت تصویب این قطعنامه در شورای امنیت، تدابیری که در آن اتخاذ شده تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ پرسشهای خود را در مورد فعالیت اتمی ایران نیابد، به اجرا گذاشته خواهد شد.
از اظهارات وزیرخارجه روسیه بر می آید که پیش نویس قطعنامه ای که در نشست برلین مورد توافق قرار گرفته هنوز نهائی نشده است، چراکه به گفته وی، متن این پیش نویس مشکلات جدی دارد که باید متخصصان برای رفع آن کار کنند و به همه اعضای شورای امنیت وقت کافی داده شود تا متن را مطالعه کرده، نظر خود را درباره آن ابراز کنند.
در نشست برلین، محتوای کلی پیش نویس قطعنامه مورد توافق قرار گرفت و تدوین پیش نویس نهائی آن به بریتانیا، فرانسه و آلمان سپرده شد که از آغاز شکلگیری مناقشه اتمی ایران، مذاکره مستقیم با این کشور را برای حل این مناقشه آغاز کردند.
آقای لاوروف گفته که روسیه منتظر اظهار نظر دیگر اعضای شورای امنیت (دائم و غیردائم) خواهد ماند و سپس موضع خود را در مورد متن نهائی پیش نویس قطعنامه اعلام خواهد کرد.
توافق گروه 1 + 5 بر سر قطعنامه تازه ای علیه ایران پس از چندین نشست در سطوح مختلف و در حالی صورت می گیرد که ماهها از پایان مهلتی که برای ایران در نظرگرفته شده بود تا به قطعنامه های پیشین شورای امنیت عمل کند می گذرد.

هیچ نظری موجود نیست: