۱۳۸۶ دی ۲۵, سه‌شنبه

فرانسه در امارات پایگاه نظامی ایجاد می کند



فرانسه همچنین با امارات بر سر ایجاد پایگاهی نظامی در این کشور به توافق رسیده است
فرانسه و امارات عربی متحده قرارداد همکاری های هسته ای امضا کرده اند که به موجب آن فرانسه به امارات برای برخورداری از انرژی هسته ای غیرنظامی کمک خواهد کرد.
این قرارداد در چارچوب سفر نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه به امارات عربی متحده امضا شده است. پیشتر، قراردادهای مشابهی میان فرانسه و چند کشور دیگر عربی امضا شده است.
فرانسه همچنین با امارات بر سر ایجاد پایگاهی نظامی در این کشور به توافق رسیده است. قرار است در این پایگاه، پانصد پرسنل فرانسوی حضور دایمی داشته باشند. با امضای این توافقنامه، نیروی دریایی فرانسه برای نخستین بار دارای پایگاهی در منطقه نفت خیز خلیج فارس خواهد شد.
دو کشور از سال ها پیش قرارداد همکاری های نظامی طولانی مدت دارند.
سارکوزی در سفرهای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس، چشم انداز همکاری های هسته ای با عربستان سعودی و قطر را مطرح ساخته است.
تحلیلگران می گویند که کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت افزایش مصرف انرژی که ناشی از توسعه اقتصادی است، تمایل به استفاده از فناوری هسته ای دارند.
پیشتر، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهورفرانسه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی گفته بود که فرانسه آماده است تا به عربستان برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای کمک کند.
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه، 15 ژانویه (25 دی) پس از دیدار از قطر و عربستان سعودی و مذاکراتی برای همکاری هسته ای با این دو کشور، برای دیداری کوتاه وارد ابوظبی، پایتخت امارات، شد.
روز دوشنبه شرکت فرانسوی توتال اعلام داشت که با مشارکت دو شرکت سوئز و شرکت آروا- سازنده رآکتورهای اتمی - دو رآکتور هسته ای نسل سوم را در امارات خواهد ساخت.

هیچ نظری موجود نیست: