۱۳۸۶ دی ۱۷, دوشنبه

سال گذشته شش هزار و پانصد نفر در افغانستان کشته شدند



ناآرامی های تازه در افغانستان قربانی گرفت

خشونتها در افغانستان در سال جدید میلادی نیز ادامه یافته است
نظامیان ناتو در افغانستان از کشته شدن دو غیرنظامی و مجروح شدن پنج نفر دیگر در جریان یک درگیری در جنوب افغانستان خبر می دهند.
نیروهای ناتو در افغانستان با انتشار اعلامیه ای افزوده اند که تصور می رود در این درگیری شماری از شورشیان مسلح نیز کشته شده باشند.
این درگیری در ده کیلومتری شمال ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان روی داده است.
در اعلامیه ناتو آمده است که سربازان آیساف نخست هدف انفجار یک بمب قرار گرفتند و به دنبال آن شورشیان مسلح به آنان حمله کردند که سربازان ناتو نیز به آتش آنان پاسخ دادند.
براساس این اعلامیه، زمانی که سربازان ناتو دوباره پس از پایان درگیری از محل بازدید کردند، متوجه شدند که در جریان درگیری دو غیرنظامی به شمول یک کودک کشته و پنج نفر دیگر از جمله سه کودک زخمی شده اند.
ناتو می گوید زخمی های این درگیری به یک بیمارستان منتقل شده اند.
رهبران محلی و مقامات دولتی افغانستان، از جمله حامد کرزی، رییس جمهور، بارها از نیروهای خارجی تقاضا کرده اند که در عملیات نظامی خود احتیاط بیشتری به کار گیرند تا مانع از آسیب دیدن غیرنظامیان شوند.
سازمان های غیردولتی دفاع از حقوق بشر نیز در مورد ادامه تلفات غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.
حوادث قندهار و خوست
در عین حال یک حمله انتحاری در ولایت قندهار روی داده که در نتیجه آن یک غیرنظامی کشته و شش نفر دیگر به شمول دو سرباز ارتش افغانستان زخمی شده اند.
انفجار در محل نسبتا خلوت در داخل شهر قندهار روی داده که به گفته مقامات امنیتی هدف آن کاروانی از نیروهای ارتش افغانستان بوده است.
این دومین حمله انتحاری در دو روز گذشته در ولایت قندهار است. در حمله انتحاری روز گذشته در قندهار دوازده غیرنظامی زخمی شدند.
از سوی دیگر، در یک حمله راکتی از سوی طالبان به ولایت خوست، دو محافظ افغان نیروهای آمریکایی کشته و دو تن دیگر زخمی شده اند.
مقامات در خوست می گویند در یک مورد جداگانه چهار جنگجوی طالبان را در مرز با وزیرستان شمالی کشته اند.
خشونتها در افغانستان در سال جدید میلادی نیز ادامه یافته است در حالیکه سال 2007، خونین ترین سال برای افغانستان پس از فروپاشی رژیم طالبان بود.
گزارشها نشان می دهد که سال گذشته بیش از شش هزار و پانصد نفر، به شمول نفرات طالبان، نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در درگیری ها و سایر اقدامات و حملات مسلحانه جان خود را از دست دادند.

هیچ نظری موجود نیست: