۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۱, شنبه

آمریکا درگیری در بیروت را به ایران نسبت داد





آمریکا عملیات نظامی گروه شیعه حزب الله را در لبنان به ایران و سوریه نسبت داد و از دولت لبنان در برابر حزب الله اعلام پشتیبانی کرد.
ایران نیز پیشتر، آنچه دخالت آمریکا و اسرائیل عنوان کرد را عامل اصلی "استمرار وضعیت نابسامان" در لبنان اعلام و برای کمک به تفاهم میان گروههای مختلف سیاسی در آن کشور اعلام آمادگی کرده بود.
درگیری پس از آن آغاز شد که دولت لبنان اقدام به بستن شبکه ای مخابراتی کرد که حزب الله برای استفاده خاص خود راه اندازی کرده بود.
سید حسن نصرالله رهبر حزب الله این اقدام را "اعلام جنگ" دانست و نفرات مسلح حزب الله و جنبش شیعی امل غرب بیروت را که عمدتاً سنی نشین و پایگاه ائتلاف حاکم بر این کشور است، تحت تسلط خود در آوردند، بی آنکه با مقاومت ارتش مواجه شوند.
تحلیلگران، تصمیم دولت برای بستن شبکه مخابراتی حزب الله را سوء محاسبه ای شدید می دانند.
درگیری خیابانی میان هواداران و مخالفان دولت که حزب الله در رأس آنها قرار دارد، طی سه روز گذشته دست کم پانزده کشته برجای گذاشته، هرچند با استقرار ارتش در خیابانهای بیروت، از پایان روز جمعه درگیریها فروکش کرده است.
شورای امنیت سازمان ملل از طرفین مناقشه خواسته است درگیری را متوقف کنند.
دولت ائتلافی لبنان، اقدام حزب الله را کودتای خونین خوانده و هدف از آن را افزایش نفوذ ایران و احیای نفوذ سوریه در کشور اعلام کرده است.
دیشب (جمعه شب) کاندولیزا رایس وزیرخارجه آمریکا در مورد درگیریهای لبنان گفتگوهای تلفنی با فؤاد سنیوره نخست وزیر لبنان، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و وزیران خارجه فرانسه و عربستان سعودی انجام داد.
کاخ سفید نیز اعلام کرد که دولت ایالات متحده در تلاش برای اتخاذ تدابیری جهت متوقف کردن درگیری در بیروت، در حال گفتگو با دیگر دولتهای منطقه و همچنین شورای امنیت سازمان ملل است.
گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید حزب الله را خطری برای صلح و امنیت بین المللی خوانده و شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیانیه ای از وزیرخارجه ایالات متحده را برای خبرنگاران قرائت کرده که در آن از شواهدی سخن به میان آمده است که بنابر آنها، ایران و بخصوص سوریه، به عنوان حامیان حزب الله در حال ایفای نقش فعالتری در تشویق به درگیری در لبنانند.
در این بیانیه آمده که آمریکا در آغاز درگیریهای بیروت ارتباطی میان ایران و سوریه با این درگیریها نمی دید اما بتدریج مقامات آمریکایی متوجه شدند که گروهها و افرادی که به عنوان آلت دست سوریه شهرت دارند شروع به دخالت در این درگیریها کرده اند.

آمریکا در آغاز درگیریهای بیروت ارتباطی میان ایران و سوریه با این درگیریها نمی دید اما بتدریج مقامات آمریکایی متوجه شدند که گروهها و افرادی که به عنوان آلت دست سوریه شهرت دارند شروع به دخالت در این درگیریها کرده اند

وزیرخارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ پرسش خبرنگاران، به هویت مشخص این گروهها و افراد اشاره نکرد و توضیح نداد که آیا آمریکا جز اینکه ایران را پشتیبان حزب الله می داند، شواهدی هم در دست دارد که نشان دهد عواملی از جانب ایران نیز در درگیریهای لبنان نقش دارند.
حزب الله و متحدانش اعلام کرده اند که تا زمانی که راه حلی برای بحران سیاسی موجود در لبنان پیدا نشود، به بستن خیابانها ادامه خواهند داد.
ارتش پس از آن وارد عمل شد که نفرات مسلح مخالف دولت دفتر شبکه تلویزیونی المستبقل را که به سعد حریری، مخالفت سرسخت حزب الله تعلق دارد محاصره کردند و بخشی از دفتر روزنامه المستقبل را به آتش کشیدند؛ ایستگاه رادیویی المستبقل نیز از کار بازایستاد.
یک گلوله آر پی جی نیز به حصار خانه آقای حریری اصابت کرد که در منطقه ای قرار دارد که اکنون تحت تسلط حزب الله است.
سپس توافقی حاصل شد که طی آن ارتش کنترل و حفاظت از دفاتر رسانه ای المستقبل را به دست گیرد، به شرطی که رادیو و تلویزیون المستقبل پخش برنامه های خود را از سرنگیرند.
جنگ شهری و بسته شدن بسیاری از خیابانها باعث شده است فعالیت بندر بیروت متوقف شود و فرودگاه نیز تقریباً از کار افتاده است.
نگرانی از جنگ داخلی
دولت لبنان جلسه فوق العاده تشکیل داده و در پی آن با صدور بیانیه ای اعلام کرده است: "خشونت ما را مرعوب نخواهد کرد، بلکه عزم ما را تقویت می کند."
فؤاد سنیوره، نخست وزیر لبنان همراه با چند تن از اعضای دولتش در مقر خود در قلب بیروت که بشدت تحت محافظت است به سر می برد.
بسیاری نگرانند که لبنان بار دیگر صحنه جنگ داخلی شود و تحلیلگران می گویند کلید اصلی پرهیز از تکرار جنگ داخلی، بی طرفی ارتش و توانایی آن در مقاومت برابر تنشهای فرقه ای است.
لبنان در فاصله سالهای 1975 تا 1990 درگیر جنگ داخلی بود، جنگی که به ورود مستقیم ارتشهای سوریه و اسرائیل به خاک این کشور منجر شد، ارتش اسرائیل تا سال 2000 و ارتش سوریه تا سال 2005 در لبنان باقی ماند.
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که کشورش از دیرباز بر لبنان چیره بوده، بحران لبنان را مسئله داخلی این کشور عنوان کرده است.
سوریه دخالت در صحنه سیاسی لبنان را انکار می کند اما دولت سوریه به دخالت در ترور چندین چهره مخالف سوریه طی سه سال و نیم گذشته از جمله رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان متهم شده است.
لبنان از اواخر 2007 تاکنون رئیس جمهور نداشته است که ناشی از بن بست میان ائتلاف حاکم و مخالفان تحت رهبری حزب الله بر سر ترکیب دولت است.

هیچ نظری موجود نیست: