۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

افزایش بیماری‌ها در افغانستان در اثر سلاح‌های آمریکایی


آماری که توسط بی بی سی بدست آمده نشان می دهد بیماری ها، به ویژه معلولیت های مادرزادی که در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ایجاد می شوند، در افغانستان افزایش یافته است.
بعضی از پژوهشگران می گویند ممکن است این بیماری ها به سلاح هایی که آمریکا در حمله به افغانستان در سال 2001 استفاده کرده و گفته می شود حاوی اورانیوم تضعیف شده است، مربوط باشند.
بی بی سی با بررسی آمار بیمارستان های کابل و قندهار دریافته است که در یک سال اخیر شیوع بعضی بیماری هایی که قبلا در افغانستان شایع نبودند، دو برابر شده است.
در یک بیمارستان، معلولیت های مادرزادی از 40 مورد در مدت مشابه در سال 2007 به 78 مورد از ابتدای سال 2008 تا کنون رسیده است.
مطالعات علمی انجام شده در دیگر بخش های دنیا نشان داده است که بین نقایص مادرزادی و قرار گرفتن در معرض تشعشعات سلاح های ساخته شده با اورانیوم تضعیف شده، ارتباط وجود دارد.
مرکز تحقیقاتی پزشکی اورانیوم که دفتر آن در کانادا قرار دارد می گوید ممکن است قرار گرفتن در معرض سلاح هایی که در ساخت آنها از اورانیوم تضعیف شده استفاده شده، دلیل معلولیت های مادرزادی در افغانستان باشد.
این سازمان در سال های 2002 و 2003 درباره این مسئله در افغانستان تحقیق کرده است. این سازمان می گوید میزان اورانیوم مشاهده شده در افغان هایی که مورد آزمایش قرار گرفته اند، "چشمگیر" بوده است.
یکی از سخنگویان نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان به بی بی سی گفت این نیروها در حال حاضر نیازی به استفاده از سلاح های شامل اورانیوم تضعیف شده ندارند. البته او این احتمال را که قبلا از این سلاح ها استفاده شده باشد، رد نکرد.
اورانیوم تضعیف شده ماده ای بسیار متراکم است، و بنابراین سلاحی ایده آل برای تخریب پناهگاه ها و سنگرهای زیرزمینی است.
مقامات بهداشتی افغانستان می گویند برای اثبات این مدعا باید پژوهش های بیشتری انجام گیرد و احتمال دارد سوء تغذیه یکی از عوامل افزایش اخیر معلولیت های مادرزادی باشد.

هیچ نظری موجود نیست: