۱۳۸۷ خرداد ۳, جمعه

روسیه و چین سپر موشکی آمریکا را محکوم کردند


روسیه و چین طرح سپر دفاع موشکی آمریکا را محکوم کردند، و گفتند این طرح تلاش های بین المللی برای خلع سلاح را تضعیف خواهد کرد.
دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، که در اولین سفر رسمی خارجی خود به پکن سفر کرده است بیانیه مشترکی را با هو جین تائو، رئیس جمهور چین، امضا کرد.
هم روسیه و هم چین در گذشته با این طرح مخالفت کرده اند، اما این نخستین بار است که به اتفاق هم این طرح را محکوم می کنند.
آمریکا که قصد دارد یک پایگاه رادار در جمهوری چک و یک مقر سپر موشکی در لهستان برپا کند، می گوید این سیستم آمریکا و متحدانش را در برابر موشک هایی که از کشورهایی مثل ایران و کره شمالی شلیک شوند، محافظت خواهد کرد.
با این حال این طرح روابط آمریکا - روسیه را سرد کرده، چون مسکو بیم آن را دارد که از این سیستم علیه روسیه استفاده شود.
'آسیب به اعتماد'
بیانیه مشترک آقایان مدودف و هو جین تائو در اولین روز از سفر دو روزه رهبر روسیه به چین صادر شد. این نخستین سفر خارجی آقای مدودف از زمان بر عهده گرفتن مقام ریاست جمهوری در 7 مه جاری است. آقای مدودف در راه چین به قزاقستان سفر کرد.
در بیانیه مشترک دو رئیس جمهور آمده است: "هر دو طرف باور دارند که ایجاد یک سیستم دفاع موشکی جهانی، شامل گسترش چنین سیستم هایی در مناطق خاصی از جهان، یا طرح هایی برای چنین همکاری هایی، کمکی به حمایت از تعادل و ثبات استراتژیک نمی کند، و به تلاش های بین المللی برای کنترل سلاح و روند منع گسترش آسیب می زند."
در ادامه این بیانیه آمده است: "این طرح به تقویت اعتماد بین کشورها و ثبات منطقه ای آسیب می زند. از این جهت [دو کشور] نگرانی خود را ابراز می کنند."
روسیه ماه پیش درخواست کرد که دسترسی دائمی به پایگاه های آمریکا که قرار است در اروپای شرقی ساخته شود، داشته باشد. روسیه می گوید باید بتواند فعالیت های این پایگاه ها را زیر نظر داشته باشد.
ژاپن، همسایه چین، نیز در راه اندازی سیستم های دفاع موشکی بر روی کشتی با آمریکا همکاری می کند.

هیچ نظری موجود نیست: