۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۶, دوشنبه

تشکیل هیئتی برای بررسی ادعای دخالت ایران در عراق


نخست وزیر عراق دستور تشکیل هیئت ویژه ای برای بررسی ادعاهای مربوط به دخالت ایران در عراق و تهیه مستنداتی در این زمینه داده است.
اعضای این هیئت قرار است نمایندگان وزارتخانه هایی باشند که با مسائل امنیتی در عراق مرتبطند.
علی دباغ، سخنگوی دولت عراق که این خبر را اعلام کرد در عین حال خاطرنشان ساخت که دولت عراق مدارکی در دست ندارد که نشان دهد سلاحهای کشف شده از شبه نظامیان شیعه در عراق، ساخت ایران بوده است.
این بخش از اظهارات او در پاسخ به سؤال خبرنگاری بود که به اظهارات اخیر فرماندهان آمریکایی در عراق اشاره کرد، حاکی از اینکه از نفرات گروه شیعی سپاه مهدی در شهرک صدر بغداد سلاحهای ساخت ایران به دست آمده و تاریخ ثبت شده روی این سلاحها از ساخته شدن آن در سال جاری میلادی حکایت می کند.
خبر تشکیل هیئت ویژه بررسی ادعای دخالت ایران در عراق پس از بازگشت هیئت پارلمانی عراقی از ایران اعلام می شود که در آغاز بدون اعلام رسمی به ایران سفر کرد و تنها در واپسین روزهای حضور این هیئت در ایران بود که دولت ایران رسماً حضور این هیئت را در تهران تأیید کرد.
خبر اعزام این هیئت به ایران، یک روز پس از ورود هیئت به تهران از جانب مقامات عراقی فاش شد و سامی عسکری، نایب رئیس دوم مجلس عراق به خبرگزاری رویتر گفت که هدف از سفر این هیئت این است که از مقامات ایرانی بخواهند از ارسال کمک برای سپاه مهدی از خاک ایران جلوگیری کنند و به حمایت از دولت نوری مالکی و تلاش برای ایجاد ثبات در عراق ادامه دهند.
هیئت عراقی از پنج نماینده مجلس عراق تشکیل شده بود که در رأس آن، شیخ خالد عطیه، نایب رئیس مجلس عراق قرار داشت.
سخنگوی دولت عراق گفته که اعضای هیئت بصراحت مشکلات و نگرانیهای موجود در کشورشان را با مقامات ایرانی مطرح کرده و پس از آنکه مذاکرات مفیدی انجام داده و از حمایت ایران اطمینان حاصل کردند، به عراق بازگشته اند.

جنبش صدر اعزام هیئت پارلمانی عراقی به تهران را محکوم کرده است

آقای دباغ در جمع خبرنگاران تأکید کرد که عراق خواهان برقراری رابطه نزدیکتر با ایران و تجدید ساختار روابط خود با این کشور است و دولت ایران نیز از اقدامات دولت عراق در مقابله با نا امنی و بی ثباتی حمایت می کند و بر لزوم از میان بردن گروههای شبه نظامی واقف است.
دریادار پاتریک دریسکل، سخنگوی ارتش عراق در آمریکا که همراه با سخنگوی دولت عراق در جمع خبرنگاران حاضر بود نیز گفت که آمریکا کاملاً از گفتگو میان ایران و عراق بر سر پایان دادن به جنگ فرقه ای در عراق حمایت می کند.
اظهارات سخنگوی دولت عراق در مورد مفید بودن سفر هیئت عراقی به تهران برای گفتگو بر سر پایان دادن به فعالیت شبه نظامیان در عراق در حالی صورت می گیرد که دولت عراق عملیاتی را با شرکت ارتشهای عراق و آمریکا برای خلع سلاح و سرکوب نفرات گروه شیعی سپاه مهدی آغاز کرده و درگیری میان طرفین در شهرک شیعه نشین صدر در شمال شرق بغداد جریان دارد.
این درگیری که عمدتاً در شهرک شیعه نشین صدر در شمال شرق بغداد جریان دارد تاکنون دست کم چهارصد کشته برجای گذاشته است.
اعضای هیئت پارلمانی که به ایران اعزام شدند، عضو ائتلاف یکپارچه عراق بودند که از مجلس اعلای اسلامی عراق، حزب الدعوه و شماری از شخصیتهای سیاسی مستقل شیعه تشکیل شده است، این ائتلاف اکثریت را در مجلس عراق در دست دارد و نوری مالکی، نخست وزیر عراق نیز متعلق به این ائتلاف است.
جنبش تحت رهبری صدر مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه عراقی (معروف به صدریها) با اینکه گروهی شیعی است با این ائتلاف، اختلاف نظر جدی دارد و سپاه مهدی، شاخه نظامی آن به شمار می رود.
صدریها اعزام هیئت پارلمانی عراقی به ایران را محکوم کرده و گفته اند که هدف ائتلاف حاکم بر عراق از اعزام چنین هیئتی به ایران این است که نشان دهد تصمیم گیریهای جنبش صدر در ایران گرفته می شود و راه حل مشکل دولت عراق با این جنبش را باید در ایران پیدا کرد.
پس از آنکه هیئت عراقی ایران را ترک گفت، محمد جعفری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در جمع خبرنگاران گفت که پایان یافتن درگیری اخیر میان شبه نظامیان شیعه و نیروهای دولتی عراق در بصره از نتایج مذاکرات و رایزنی دولتهای ایران و عراق بوده است.
با اینکه ایران بارها حمایت خود را از گروههای مسلح شبه نظامی در عراق تکذیب کرده، مقامات آمریکایی و شماری از مقامات عراقی اعتقاد دارند که این گروهها و در رأس آنها سپاه مهدی با حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی ایران در عراق فعالیت می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: