۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

گیتس: اعزام دومین ناو هواپیمابر تذکر به ایران است


گیتس می گوید ناو هواپیمابر دوم برای تشدید تنش ها وارد منطقه نشده است
رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده می گوید حضور دومین ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس تذکری به ایران است.
در این حال، آقای گیتس که به مکزیک سفر کرده است، در گفتگو با خبرنگاران گزارش های مربوط به تدارک آمریکا برای حمله به ایران را تکذیب کرد.
آقای گیتس گفت: "اعزام این ناو از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود. فکر نمی کنم برای مدتی طولانی دو ناوهواپیمابر را همزمان در آن منطقه نگه داریم. بنابراین من این را تشدید تنش ها نمی دانم بلکه فکر می کنم می توان آن را تذکری به ایران دانست."
آقای گیتس از توضیح بیشتر درباره سخنان خود خودداری کرد.
به گفته جف مورل سخنگوی پنتاگون ناوهواپیمابر دوم آمریکا روز سه شنبه وارد خلیج فارس شده است تا جایگرین ناوهواپیمابر دیگری شود که تا دو روز دیگر منطقه را در پایان ماموریتش ترک می کند.
مسوولان نیروی دریایی آمریکا هنوز در این باره اظهار نظر نکرده اند.
انتشار همزمان خبر ورود ناو هواپیمابر دوم آمریکا به خلیج فارس همزمان با افزایش تنش های این کشور با ایران، حدس و گمان درباره افزایش احتمال اقدام نظامی ایالات متحده علیه این کشور را افزایش داده است.
هفته گذشته دریاسالار مایکل مولن فرمانده ستاد نیروهای مسلح ایالات متحده با متهم کردن ایران به دست داشتن در حملات علیه نیروهای نظامی آمریکایی در عراق، از گزینه های نظامی پنتاگون برضد ایران خبر داده بود.
در این حال، آقای مولن تاکید کرد آمریکا همچنان به اتکا بر روش دیپلماتیک و اقتصادی در برابر ایران ادامه خواهد داد.
آمریکا بارها ایران را به دست داشتن در خشونت های عراق و حمله شبه نظامیان شیعه علیه نیروهای نظامی ائتلاف در این کشور متهم کرده است. ایران با رد این اتهام، حضور نیروی نظامی 160 هزار نفری آمریکا در عراق را عامل اصلی بی ثباتی در این کشور می داند.

هیچ نظری موجود نیست: