۱۳۸۷ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

پتریوس: عقب نشینی از عراق متوقف شود


ژنرال پتریوس گفت اوضاع عراق بطور روز افزونی پیچیده تر می شود
ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده ارشد ارتش امریکا در عراق، خواستار توقف عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور پس از ماه ژوئیه شد تا "از دستاوردها در عراق حفاظت شود."
ژنرال پتریوس بهبود "چشمگیر"، اما "ناهمگون" وضعیت امنیتی در عراق را مورد تعریف و تمجید قرار داد اما گفت باید در مقطعی در تابستان در مورد تعداد نیروها تجدید نظر شود.
او همچنین ایران را بخاطر "ایفای نقشی مخرب" در عراق محکوم کرد.
اظهارات او در جریان گزارشی از پیشرفت امور در عراق مطرح شد که او و رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق، در حال ارائه به کنگره آمریکا هستند.
آنها جلسه را با ارائه شواهد به کمیته نیروهای مسلح سنا آغاز کردند.
"وقفه ای به مدت نامعلوم"
ژنرال پتریوس گفت وضعیت امنیتی در عراق، از زمان ارائه آخرین گزارش به کنگره (در ماه سپتامبر سال گذشته)، بهتر، و از زمان تجدید قوای نیروهای آمریکایی در آغاز سال گذشته میلادی، بطور قابل توجهی بهتر شده است.
اما او گفت وضعیت "بطور روز افزونی پیچیده تر و چالش برانگیزتر می شود."
او گفت امکان دارد "القاعده در عراق دوباره به فعالیت های خود شدت ببخشد" یا گروههای شیعه از دستور آتش بس مقتد صدر سرپیچی کنند.
ژنرال پتریوس گفت برنامه عقب نشینی 20 هزار نیروی آمریکایی از عراق باید تا ماه ژوئیه ادامه پیدا کند، اما پس از آن باید در مقطعی 45 روزه "شرایط تثبیت شود."
عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق به یک جنبه کلیدی مبارزات انتخاباتی در آمریکا تبدیل شده است"در پایان این مقطع، ما یک روند ارزیابی را آغاز می کنیم تا ببینیم شرایط در داخل عراق چگونه است و به مرور تصمیم بگیریم که چه زمانی می توانیم توصیه ای مبنی بر کاهش بیشتر نیروها بعمل آوریم."
او گفت نمی تواند بگوید که در آخر سال جاری میلادی چه تعدادی سرباز در عراق باقی خواهند ماند.
در حال حاضر آمریکا 160 هزار سرباز در عراق دارد.
آقای کروکر نیز گفت: "آنجه به دست آمده قابل توجه است اما روند معکوس نیز می تواند ایجاد شود."
او گفت: "چالش های عمد ه ای باقی مانده است و پیشرفت ناهمگون و غالبا به طرز نا امید کننده ای کند است، با این حال پیشرفت وجود دارد."
کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، پیش بینی کرده بود که در این جلسه تقاضای تعلیق عقب نشینی نیروها مطرح شود.
او در ابتدای جلسه و پیش از اظهارات ژنرال پتریوس یا آقای کروکر گفته بود "تقاضا برای وقفه ای [در عقب نشینی نیروها] از ماه ژوئیه به مدت نامعلوم"، مانند "دعوتنامه ای برای ادامه وابستگی [عراق به آمریکا] خواهد بود."
اما جان مک کین، سناتور جمهوری خواه گفت اکنون شانس موفقیت در عراق وجود دارد و عقب نشینی می تواند به شکستی منجر شود که بازگشت پرهزینه تر آمریکا به عراق را الزامی بسازد.
او گفت: "اگر ما بی ملاحظه عقب نشینی کنیم، متحدان ما، کشورهای عرب، سازمان ملل متحد و خود عراقی ها به مسئولیتهایشان عمل نخواهند کرد."

هیچ نظری موجود نیست: