۱۳۸۷ اردیبهشت ۹, دوشنبه

هشدار درباره پیامدهای حمله آمریکا به ایران

بی بی سی : سناتور دموکرات دایان فاینستاین و رابرت هوکسترا، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، درباره هرگونه اقدام نظامی کاخ سفید علیه ایران هشدار داده اند.
رابرت گیتس، وزیر دفاع و دریاسالار مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، به تازگی دولت ایران را به افزایش حمایت از شبه نظامیان شیعه و نیز قتل سربازان آمریکایی در عراق متهم کرده اند. برخی از ناظران در آمریکا نگرانند که مطرح شدن این اتهام ها می تواند مقدمه ای برای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران باشد.
زیبگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی جیمی کارتر- رئیس جمهور پیشین آمریکا- بارها هشدار داده است که هر چه ارتش آمریکا بیشتر در عراق بماند، امکان حمله نظامی آن به ایران بیشتر است.
دولت ایران با رد چنین تحلیل هایی می گوید، ارتش آمریکا در عراق و افغانستان به شدت درگیر است و توانایی حمله به ایران را ندارد.
مذاکره با رهبر ایران
سناتور فاینستاین روز یکشنبه (۲۷ آوریل) دولت ایران را دولتی متخاصم و منزوی خواند که به گفته وی در حال گسترش نفوذش در عراق است. او این سخنان را در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی "سی ان ان" آمریکا بیان کرد. اما این سیاستمدار دموکرات که عضو کمیته اطلاعات مجلس سناست، از جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، به خاطر خودداری از مذاکره بی قید و شرط با دولت ایران انتقاد کرد. به گفته او، دولت آمریکا باید به جای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، با آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، وارد مذاکره مستقیم و بی قید و شرط شود. این سناتور دموکرات ابراز امیدواری کرد که از این طریق آمریکا بتواند دولت ایران از آن چه وی مداخله در امور داخلی عراق خواند، بازدارد و در عین حال این دولت را به توقف برنامه اتمی اش ترغیب کند. ایران بارها تاکید کرده است که در امور داخلی عراق دخالت نمی کند و درباره حقوق هسته ای خود کوتاه نخواهد آمد. به گفته سناتور فاینستاین، "کسی نباید فکر کند که ایران عراق است. این اشتباه بزرگی خواهد بود که درباره ایران فقط به گزینه نظامی فکر کنیم." پیتر هوکسترا، از اعضای ارشد حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا، هم توسل به گزینه نظامی علیه ایران را "اشتباهی بزرگ" دانست. او گفت که دولت آمریکا باید به طور چند جانبه یعنی به همراه روسیه و اتحادیه اروپا با دولت ایران مذاکره کند. این سیاستمدار جمهوریخواه که از منتقدان جورج بوش به حساب می آید، آغاز روند مذاکرات چند جانبه با ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد. دولت جورج بوش تا به حال هرگونه مذاکره درباره برنامه هسته ای ایران را به توقف جوانب حساس آن به ویژه برنامه غنی سازی اورانیوم ایران مشروط کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: