۱۳۸۸ دی ۲۱, دوشنبه

ادعای ژنرال آمريكايی درباره تاسيسات اتمی ايران


آينده:ژنرال ديويد پتريوس، فرمانده عمليات نظامی آمريكا در خاورميانه و آسيای مركزی در گفتگو با شبكه تلويزيونی 'سی ان ان' از وجود برنامه‌ای برای حمله احتمالی به تاسيسات هسته‌ای ايران خبر داد.

ژنرال پتريوس در پاسخ به سئوالی در مورد امكان بمباران تاسيسات هسته ای ايران با توجه به تقويت استحكام اين تاسيسات توسط ايران گفت: "قطعا امكان بمباران اين تاسيسات وجود دارد. اما ميزان تاثيرگذاری آن بستگی به نيروی مهاجم و نوع مهمات مورد استفاده و در عين حال توانايی آنها برای مقاومت در برابر اين حملات دارد".

البته اين فرمانده ارشد ارتش آمريكا در اين مصاحبه به جزييات بيشتر حمله احتمالی به تاسيسات هسته ای ايران اشاره ای نكرده است.

قرار است اين مصاحبه تلويزيونی روز يكشنبه، دهم ژانويه ۲۰۱۰ به طور كامل از شبكه خبری سی ان ان پخش شود.

آقای پتريوس بر اهميت ادامه راه حل سياسی برای حل بحران هسته ای ايران تاكيد كرده و گفته است به اعتقاد او هنوز زمان برای رويكرد ديپلماتيك كشورهای جهان با ايران وجود دارد.

او در عين حال اعلام كرد كه آمريكا ضرب الاجل خاصی را برای اجرايی كردن اين برنامه احتمالی در نظر نگرفته است اما گفت به هرحال فرصت ايران نامحدود نيست.

آمريكا و كشورهای غربی نگران آن هستند كه ايران از طريق برنامه هسته ای خود قصد دستيابی به سلاح اتمی داشته باشد.

در مقابل، ايران تاكيد دارد كه برنامه هسته ای اين كشور اهداف صلح آميزی را دنبال می كند و هدف از آن تامين انرژی مورد نياز برای اين كشور و استفاده در فناوری های پزشكی است.

ژنرال پترايوس در مورد دليل وجود برنامه احتمالی حمله به تأسيسات ايران از سوی ارتش آمريكا گفت كه اين مسئوليت مركز فرماندهی نيروهای آمريكا در خاورميانه و آسيای مركزی است كه خود را برای مقابله با سناريوهای احتمالی مختلف در آينده آماده كند.

آقای پتريوس ترجيح داد در مورد شايعاتی كه درباره احتمال بمباران تاسيسات هسته ای ايران توسط اسراييل مطرح می شود نظری ندهد، اما احتمال آن را هم رد نكرد.

مقامات ايران همواره می گويند كه در برابر حملات نظامی احتمالی آسيب پذير نيستند و برای دادن پاسخ شديد به چنين حملاتی آمادگی دارند.

هیچ نظری موجود نیست: