۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

آمریکاومتحدانش حمله به کشورهای دیگررا حق مسلم خودمی دانند



رابرت گیتس وزیردفاع آمریکا درسخنرانی اخیر خود گفته است باید جنگ درخاورمیانه را دراولویت برنامه های خود قراردهیم . پنتاگون باید درحالت آماده باش جنگی قرارگیردوما نباید به دلیل نامعلوم بودن آینده جنگ دست از عملیات نظامی خود درخاورمیانه برداریم .


" ریک روزوف"یکی کارشناسان برجسته امور بین المللی در این رابطه طی مقاله ای در پایگاه "گلوبال ری سرچ" می نویسد : " برای نخستین بار در دهه های اخیر شاهد آن هستیم که مقامات ارشد سیاسی برای رسیدن به هدف اساسی مشترک ومنطبق با عمل کرد پنتاگون با یکدیگرمتحد شده اند." نویسنده مقاله آنگاه می افزاید"متاسفانه درطول ده سال گذشته مقامات آمریکائی وهم پیمانان آنان دراروپا وسایرنقاط جهان پایگاه های نظامی را بر اساس پیمان آتلانتیک شمالی احداث کرده اند که این امر موجب نگرانی مردم سراسر جهان گردیده است . جنگ درکشورهای یوگسلاوی - افغانستان -عراق وعملیات نظامی درکشورهائی نظیر کلمبیا- یمن – فیلیپین- ساحل عاج- سوما لی - چاد- جمهوری آفریقای مرکزی واوستیای جنوبی به حق قانونی وانحصاری آمریکا واعضای پیمان ناتو مبدل شده است تا جائی که بسیاری ازکشورهافراموش کرده اند که درمقابل حمله یک کشور غیرغربی چه واکنشی از خود نشان دهند. " ریک روزوف" دربخش دیگری از مقاله خود می نویسد" باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در روز اول دسامبر(2009) اعلام کرد که علاوه بر شصت وهشت هزار سرباز آمریکائی مستقر در افغانستان سی هزار نفر نیروی نظامی جدید به آن کشور اعزام خواهد کرد. ودو روز بعد رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به کنگره آن کشور اعلام کرد نیروهای پشتیبانی که به افغانستان خواهیم فرستاد حد اقل سی سه هزار نفر برآورد شده است بدین تر تیب تعداد سربازان آمریکائی مستقر در افغانستان به بیش از یکصد هزار نفر خواهد رسید. روز بیست وپنجم نوامبر(2009)"رابرت کینس" سخنگوی کاخ سفید با اشاره به حضور نه ساله نیروهای آمریکائی درافغانستان به مردم آمریکا اطمینان داد که بزودی نیروهای نظامی آمریکائی به کشورشان بازخواهند گشت ودولت آمریکا قصد ندارد سربازانش را تا هشت یا نه سال دیگر درافغانستان نگهدارد ولی گزارش سخنگوی کاخ سفید این سئوال را در ذهن شنونده ایجاد می کند که آیا امکان دارد که جنگ افغانستان تا سال 2017 بطول انجامد؟"

دربخش دیگری از مقاله "ریک روزوف" آمده است :

"جنگ هائی که در ده سال گذشته در یوگسلاوی وافغانستان وعراق بوقوع پیوستند وتیترنخست خبرگزاری ها را به خوداختصاص دادند به ابزاری برای قدرت گرفتن ناتو درجهان مبدل شدند" گفتنی است که خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا و "آندریاس"دبیرکل پیمان اتلانتیک شمالی درنشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو نهایت تلاش خودرا بکاربردند تا اعضای ناتو سربازان بیشتری را به افغانستان بفرستند واین درحالی است که درمحافل سیاسی ونظامی جهان این سئوال پیش آمده است که تجمع اینهمه نیرو درافغانستان وتبدیل "حوزه هندوکش" به سربازخانه بزرگ آمریکا ومتحدانش صرفا برای قلع وقمع ستیزه جویان طالبان وریشه کنی تروریسم ین المللی است یا ایجاد سکوی تجاوز به کشورهای آسیای میانه وپاکستان وایران ونهایتا ایجاد راه بندان برای چین است که درهیبت یک رقیب اقتصادی جدی دربرابر آمریکا ودوستان اروپائی آن قرارگرفته است ؟ "ریک روزوف" د ر این زمینه تحلیلی را بدست می دهد که قابل تعمق است . اومی نویسد"به گفته یکی از مقامات ارشد ناتو نهایتا بیست وپنج کشور تصمیم گرفتند برای سال آینده در حدود هفت هزار نیروی نظامی جدید به افغانستان اعزام کنند واین دقیقا همان چیزی است که وزیرخارجه آمریکا می خواست لازم به یادآوری است که دراجلاس بروکسل علاوه بروزیران خارجه اعضای ناتو ژنرال" استنکی مک کریستال" فرمانده ارشد نظامی آمریکا وناتو . رنگین دادفر سینتا وزیرخارجه افغانستان وتعدادی از وزیران امورخارجه کشورهائی که عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی نیستند ولی به افغانستان نیرو فرستاده اند نیز حضورداشتند. براین اسا س هم اکنون چهل ودوهزار سرباز آمریکائی وبیست وپنج هزار سرباز غیر آمریکائی تحت نظارت ناتو در افغانستان مستقر هستند. وچنانچه در سال آینده هفت هزار نیروی جدید به آنان افزوده شود حتی بدون درنظر گرفتن سی وسه هزار نیروی تازه نفس آمریکا که به افغانستان فرستاده می شوند تعدادنیروهای نظامی ناتو در آن کشور به هشتاد وپنج هزار نفر خواهد رسید .. واین درحالی است که سال آینده نیروهای جمهوری آذربایجان درافغانستان دوبرابرخواهدشد وگرجستان نیز یکهزار نفر سرباز دیگر به آن کشوراعزام خواهدکرد."

جنگ افغانستان غم انگیز ترین واقعه قرن بیست ویکم:

روز سوم دسمامبر 2009 " آندره یاس موسن" دبیرکل ناتو طی مصاحبه ای درمرکز فرماندهی آن سازمان درنخستین اجلاس سران ناتو درخصوص جنگ افغانستان از اقدامات اخیر امارات متحده عربی برای اعزام نیرو به افغانستان ومیزبانی کنفرانس بین المللی پیمان ناتو وارائه برنامه هایش مبنی برطرح همکاری باترکیه دراکتبر گذشته اظهار خشنودی کرد. درحاشیه اجلاس سران ناتو که در سال 2004 درترکیه برگزار شد طرح همکاری استانبول آغاز بکارکرد تا همکاری نظامی ناتو را باکشورهای حوزه مدیترانه (. تونس - مراکش – موریتانی - اردن - مصر -اسرائیل – الجزایر)و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل امارات متحده عربی - عربستان سعودی- قطر -عمان - کویت وبحرین تقویت کند.

دربخش پایانی تحلیل "ریک روزوف" آمده است:

"درمقاله ای که یک خبرگزاری آمریکائی درتاریخ سوم دسامبر 2009 منتشر کرد گزارش شده است : هیئت نظارتی که هر جهارسال یکبار مسائل امنیتی آمریکارا موردبررسی قرارمی دهد هم اکنون در پنتاگون مشغول ارزیابی پیشرفت های دفاعی آمریکا در طول چهارسال گذشته است تا امنیت را به جامعه جهانی باز گرداند(؟)درحالی که علیرغم ادعای باراک اوباما جنگی که هشت سال پیش در افغانستان شروع شده نه تنها تا آخر2011پایان نخواهد یافت بلکه پاکستان را نیز فرا می گیرد وتا آسیای مرکزی وایران پیش می رود .بحران اساسی که جهان امروز با آن روبرست جنگ درجنوب آسیا نیست بلکه جنگ هائی است که ابر قدرت ها درسراسر جهان براه انداخته اند وحمله نظامی به تمامی کشورهارا حق مسلم خود می دانند برای اساس اگر جامعه جهانی به جنگ درافغانستان خاتمه ندهد این جنگ آخرین رویداد غم انگیز قرن حاضر نخواهدبود وبشریت مصائب هولناک تراز این را تجربه خواهد کرد"


حسن کیوده


هیچ نظری موجود نیست: