۱۳۸۶ آذر ۱۹, دوشنبه

بولتن خبری شماره 6

شورای ملی اطلاعاتی امريکا در گزارشی اعلام کرد: ايران در حال ساختن بمب اتم نيست
به گزارش دويچه وله: انتشار آخرين گزارش سازمانهای اطلاعاتی و امنيتی امريکا افکار عمومی اين کشور را به حيرت واداشته است. در اين گزارش به ناگاه آمده است که ايران برنامه خود را برای توليد اسلحه اتمی درسال 2۰۰۳ متوقف کرده و ديگر در پی دستيابی به اين گونه سلاح‌ها نيست و اين پيامد فشار جهانی بر ايران بوده است. تاکنون دولت امريکا مدام از تهديدی سخن می‌گفت که از سوی بمب ايران متوجه جهانيان است. حتی سيمور هرش، روزنامه‌نگار و برنده جايزه پوليتزر، گفته بود که تحقيقاتش نشانگر آن است که رئيس جمهور امريکا، بوش، طرحی برای حمله به ايران در دست دارد. و اکنون همه چيز به گونه‌ای ديگر به نظر می‌رسد.
هنوز هفت هفته از آن هنگام نگذشته و اينک واقعيت به گونه‌ای ديگر نمايان می‌شود. گزارشی که توسط ۱۶ سازمان اطلاعاتی و امنيتی امريکا منتشر شده، می‌گويد که ايران در سال ۲۰۰۳ برنامه‌اش را برای ساختن اسلحه اتمی متوقف کرده است.
و اين لحنی است که با آنچه تاکنون از دولت امريکا شنيده شده، متفاوت است. با وجود اين استفن هاردلی، مشاور امنيتی کاخ سفيد، تلاش کرد تا موضع رييس جمهور امريکا و اطلاعات جديد منتشر شده را با هم پيوند دهد. وی گفت: “رييس جمهور کوشيد تا جهان را متوجه کند که ما بايد بر فشار خود بر ايران بيافزاييم تا اين کشور برنامه‌اش را برای غنی‌سازی اتم متوقف سازد. و هنوز هم همين طور است! چون اين برنامه راه را برای دستيابی به موادی هموار می‌کند که با آن می‌توان بمب اتم ساخت.“
در گزارش سازمانهای اطلاعاتی و امنيتی آمده است که البته ايران هنوز هم سعی می‌کند برای استفاده صلح‌آميز از انرژی اتمی اورانيوم را غنی سازد. اما حتی اگر اين کشور برنامه خود را برای توليد اسلحه اتمی پيگيری کند، نمی‌تواند تا پيش از سال ۲۰۰۹ موفق شود و احتمالا چنين طرحی تازه در سال ۲۰۱۵ می‌تواند عملی شود.
اين در حالی است که سازمان‌های اطلاعاتی و امنيتی دو سال پيش تصريح کرده بودند که ايران با فشار سياسی از برنامه خود منصرف نخواهد شد.. افزون بر اين، سازمانهای اطلاعاتی و امنيتی در آن موقع اعلام کرده بودند که برنامه اتمی ايران در جيان است. اين سازمانها در مورد وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق هم به ناحق گزارش داده بودند.



گزارش اطلاعاتي جديد آمريكا كه روز دوشنبه منتشر شد، نه تنها لفاظي هشدار دهنده‌ي دولت آمريكا درباره‌ي برنامه هسته‌يي ايران را تضعيف كرد بلكه مي‌تواند تلاش بوش را در افزايش تحريم‌هاي بين‌المللي نابود كند و امكان اقدام پيش نظامي را پيش از پايان رياست جمهوري‌اش منتفي كند.
واشنگتن پست با اشاره به اين مطلب نوشت: ايران برجسته‌ترين موضوع يك سال باقي مانده‌ي بوش در سمتش به عنوان رييس جمهور آمريكا و انتخابات رياست جمهوري براي جانشين وي بوده است.
دنيل بنجامين، از مقامات شوراي امنيت ملي آمريكا در دوران بيل كلينتون گفت: اين اندكي سرگيجه آور است. همه در حال خاراندن سر و فكر كردن به اين هستند كه چه چيزي رخ خواهد داد.
ديپلمات‌ها گفتند كه اين گزارش مي‌تواند تلاش‌هاي آمريكا را براي به دست آوردن سومين سري از تحريم‌ها عليه ايران به هم بزند. درست دو روز قبل نيكلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريكا در پاريس با همتايان انگليسي، فرانسوي، چيني، روسي و آلماني‌اش ديدار كرد تا حمايت آنها براي قطعنامه‌ي جديد شوراي امنيت را به دست آورد.
بروس ريدل، يك مقام عالي‌رتبه‌ي سابق در سازمان سيا، پنتاگون، شوراي امنيت ملي و عضو فعلي موسسه‌ي بروكينگز گفت كه انتظار مي‌رود كه تلاش براي سومين قطعنامه از بين رفته باشد. اين بحثي بسيار جدي خواهد بود كه مخالفين قطعنامه‌ي سوم از آن استفاده مي كنند. گفته مي‌شود كه جامعه‌ي اطلاعاتي آمريكا خودش مي‌گويد ايران چهار سال قبل برنامه‌اش را متوقف كرده است.
مايكل روبين، عضو موسسه‌ي آمريكن اينترپرايز گفت: قطعا اين ديپلماسي را مشكل‌تر مي‌سازد. اين امر به برلين، پكن و مسكو بهانه‌اي مي‌دهد تا براي سومين دور از تحريم‌ها همراهي نكند.
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين ارزيابي را تاييد نتيجه گيري خود مي‌داند مبني بر اينكه هيچ مدركي از وجود انحراف در برنامه‌ي هسته‌يي ايران در دست نيست.
يك مقام آژانس كه خواست نامش فاش نشود گفت: اين همچنين تاييد كننده ارزيابي‌هاي البرادعي است كه مستمرا در اظهارات علني‌اش گفته است هيچ خطر روشن و علني را شاهد نيست و بنابراين زمان زيادي براي مذاكره وجود دارد.


به گزارش خبرگزاري بلومبرگ، ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل با اشاره به "برآورد اطلاعات جاسوسي ملي آمريكا" درباره برنامه هسته‌يي ايران كه به اجماع 16 آژانس اطلاعاتي آمريكا تهيه و روز دوشنبه منتشر شد، گفت:
ما همواره گفتيم كه مدركي مبني بر اينكه ايران به دنبال تسليحات هسته‌يي است وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه برآورد اطلاعات جاسوسي ملي آمريكا پنج سال بعد از تهاجم آمريكا به عراق كه بر مبناي اطلاعات غلط و جعلي انجام شد، پرسش‌هاي جديدي را درباره اعتبار خدشه‌دار شده كاخ سفيد در خصوص موضوع جنگ مطرح كرد.
جورج بوش، رييس جمهور آمريكا در ماه‌هاي اخير احتمال وقوع "جنگ جهاني سوم" و يا "هولوكاست هسته‌يي" در صورت آنچه وي دستيابي ايران به زاردخانه‌هاي اتمي مي‌ناميد را مطرح كرد و به غلط مدعي شد كه تهران آشكارا تمايلش براي در اختيار داشتن يك سلاح هسته‌يي را "اعلام كرده" است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتد پرس، "جورج بوش" ادعا كرد: «تهران به رغم گزارش اخير هنوز خطرناك است و جامعه بين‌الملل بايد به فشار بر ايران به خاطر برنامه اتمي اين كشور ادامه دهد.» بوش مدعي شد: «من معتقدم كه اين گزارش به منزله علامت هشداري مبني بر وجود برنامه سلاح اتمي در ايران است. به اين دليل است كه آنان احتمالاً اين برنامه را از سر مي‌گيرند.» بوش مدعي شد: «به نظر من، اين برآورد براي ما فرصتي ايجاد مي‌كند تا جامعه بين‌الملل را به ادامه فشارها بر ايران به منظور تعليق برنامه هسته‌اي ترغيب كنيم. آنچه بايد گفت اين است كه آنان نبايد بتوانند برنامه سلاح اتمي را به طور مخفيانه آغاز كنند.» وي افزود: «اين گزارش بدان معناست كه موضع ما تغيير نكرده است.»
يك سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه اعلام كرد كه پاريس به اعمال فشار براي تحميل سومين سري از تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران به رغم گزارش جامعه‌ي اطلاعاتي آمريكا درباره برنامه‌ي هسته‌يي تهران ادامه خواهد داد.
سخنگوي گوردون براون نخست وزير انگليس نيز درباره گزارش منتشر شده از سوي اطلاعات ملي امريكا در باره ايران گفت: اين گزارش تاكيدي است بر اين مطلب كه ما حق داشتيم درباره تلاش ايران براي توليد سلاح هاي هسته اي نگران باشيم ، و اين گزارش همچنين نشان مي دهد كه اين قصد همچنان وجود دارد و خطر دست يابي ايران به يك سلاح هسته اي همچنان به عنوان يك خطر جدي باقي مي ماند.






دويجه وله: توافق آمریکا و اتحادیه اروپا برای ادامه‌ی فشار بر ایران
با وجود برآورد جديد سازمان‌های جاسوسی آمريکا از برنامه‌ی اتمی ايران، ايالات متحده‌ی آمريکا و متحدان اروپائی آن توافق کردند فشارها بر تهران را ادامه دهند. وزير خارجه بريتانيا می‌گويد، مسئله اصلی برنامه غنی‌سازی ايران است.
آسوشيتدپرس ناتو و وزيران خارجه‌ی اتحاديه اروپا روز پنجشنبه ۶ دسامبر، در ديداری در بروکسل توافق کردند خط‌مشی تاکنونی خود در برابر ايران را ادامه دهند. اين خبر را داويد ميلی‌بند، وزير خارجه‌ی بريتانيا، پيش ازظهر روز جمعه، ۷ دسامبر در بروکسل اعلام کرد.
وزير خارجه‌ی بريتانيا گفت، ايالات متحده‌ی آمريکا و اتحاديه اروپا تصميم گرفته‌اند در صورتی که ايران به خواست شورای امنيت برای قطع فعاليت غنی‌سازی اورانيوم پاسخ مثبت ندهد، تحريم‌ها عليه آن کشور را شدت بخشند.
به گفته‌ی ميلی‌بند، مسئله‌ی اتحاديه‌ی اروپا و آمريکا برنامه غنی‌سازی ايران است.
ميلی‌بند افزود: «در اين‌باره اتفاق نظر وجود دارد که ايران بايد تصميم بگيرد: ايران می‌تواند دست‌های گشوده‌ی جامعه‌ی جهانی را بگيرد. اما اگر همچنان به خواست شورای امنيت بی‌اعتنايی نشان دهد، تحريم‌های بيشتری در پيش خواهد بود.»
فرانک‌والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه‌ی آلمان نيز معتقد است ادامه‌ی فشارها بر ايران ضروری است تا آن کشور را از توليد سلاح اتمی باز دارد.
وزير خارجه‌ی آلمان که به همراه ديگر اعضای ناتو در ملاقات بروکسل حضور داشت، گفت، دليلی بر قطع فشارها وجود ندارد. اين فشارها بايد تا يافتن راه‌حلی - حتی‌الامکان دور ميز مذاکره - ادامه يابد.
اشتاين‌ماير تاکيد کرد، پس از انتشار گزارش سازمان اطلاعاتی آمريکا ، بازهم روشن نيست که همه‌ی خطرات موجود در ارتباط با برنامه‌ی هسته‌ای ايران برطرف شده است. وزير خارجه‌ی آلمان گفت، «ما چيزی در اين ‌باره نمی‌دانيم. بنابراين مهم است که فشارها به‌ميزانی که ضرورت دارد، از طريق حفظ يکپارچگی جامعه‌ی جهانی ادامه يابد.»
در اين ميان موضع روسيه و چين، دو عضو دائم شورای امنيت، هنوز روشن نيست. اشتاين‌ماير، وزير خارجه آلمان در بروکسل گفت، دراين‌باره با سرگئی لاوروف، وزير خارجه‌ی روسيه گفت‌وگو خواهد کرد.
لاوروف دو روز پيش، دراظهارنظری در مسکو درباره‌ی گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا گفت، اين گزارش ترديد مسکو را افزايش داد که ايران اساسا دارای برنامه‌ای برای ساخت بمب اتم بوده است.
در‌همين حال بدبينی اسرائيل نسبت به ارزيابی جديد سازمان‌های جاسوسی ايالات متحده‌ی آمريکا از برنامه‌ی اتمی ايران ادامه دارد. اين کشور می‌گويد به‌رغم اين گزارش، احتمال يک حمله‌ی نظامی برای بازداشتن ايران از دستيابی به سلاح اتمی را منتفی نمی‌داند.
معاون وزير دفاع اسرائيل در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال حمله‌ی نظامی به ايران، گفته است، فعلا بايد گزينه‌های ديپلماتيک مورد توجه قرار گيرند، ليکن هيچ گزينه‌ای را نبايد از نظر دور داشت.
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل نيز گفت، برخلاف گزارش آمريکا، ارزيابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی اسرائيل نشان می‌دهد که ايران برنامه‌ی توليد بمب اتمی را متوقف نکرده است. او تاکيد کرد، دولت اسرائيل مجاز نيست به‌خاطر يک گزارش اطلاعاتی از آن سوی دنيا، حتی اگر از جانب دوست بزرگ‌مان برسد، آرامش خاطر پيدا کند.








به گزارش آسوشيتدپرس، رايس پس از نشست دوجانبه خود با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گفت كه آمريكا تلاش براي اعمال تحريم‌ها را دنبال كرده و فشار به ايران را حفط خواهد كرد.
وي گفت: ما مسير شوراي امنيت سازمان ملل را ادامه خواهيم داد.
وزير امور خارجه آمريكا افزود: 26 كشور عضو ناتو بار ديگر درباره مسير شوراي امنيت سازمان ملل و لزوم استفاده از اين مسير براي متقاعد كردن ايران به اتخاذ مسير مذاكرات كه در اختيار آنها قرار دارد گفت‌وگو كردند.
وي گفت: ما قصد داريم به فعاليت‌هاي خود در زمينه قطعنامه شوراي امنيت ادامه دهيم و در واقع مقامات سياسي ما اين هفته قرار است با يكديگر ديدار كنند.
رايس روز چهارشنبه در سفر به بروكسل در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به برآورد اطلاعات جاسوسي ملي آمريكا درباره ايران كه مدعي است تهران در سال 2003 يك برنامه هسته‌يي را متوقف كرده است مدعي شد كه فشارهاي بين‌المللي باعث تغيير مسير ايران در گذشته شد و مي‌تواند در آينده نيز اين كار را انجام دهد.
وي گفت: به عقيده من اين برآورد مسيري را كه ما در پيش گرفته‌ايم تغييري نمي‌دهد.
وزير امور خارجه آمريكا مدعي شد كه ايران حتي اگر در حال حاضر در حال دنبال كردن برنامه هسته‌يي نظامي نيست همچنان خطرناك است چرا كه از تعليق غني‌سازي اورانيوم كه مي‌تواند در چرخه سوخت هسته‌يي مورد استفاده قرار بگيرد خودداري مي‌كند.
گزارش برآورد اطلاعات ملي آمريكا درعين حال هشدار مي‌دهد كه جمهوري اسلامي همچنان گزينه‌هاي هسته‌يي را باز نگه داشته و همچنان درخواست‌هاي جامعه بين‌المللي براي تعليق غني سازي اورانيوم را رد مي‌كند و امكان دارد تهران بين سال‌هاي 2010 و 2015 بتواند سلاح هسته‌يي توليد كند.
اين گزارش اطلاعاتي با ادعاي اينكه ايران در سال 2003 يك برنامه تسليحاتي هسته‌يي خود را متوقف كرده است مي‌افزايد: تصميم تهران براي توقف برنامه هسته‌يي‌اش نشان مي دهد نسبت به آنچه ما در سال 2005 قضاوت كرده بوديم، ايران اراده‌ي كمتري براي توليد تسليحات هسته‌يي دارد.



ناتو و اتحاديه اروپا به ادامه مواضع خصمانه عليه ايران ادامه مي‌دهند
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه ، "كارل دي گوخت" وزير خارجه بلژيك در پايان ضيافت شامي كه براي وزراي خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و ناتو در بروكسل تدارك ديده بود ، مدعي شد: «كليه شركت كنندگان دراجلاس به اين نتيجه رسيدند كه نبايد موضع خود در قبال ايران را تغيير دهند.» اين تصميم‌گيري در حالي صورت مي‌گيرد كه آمريكا در گزارش اطلاعاتي جديد خود اعلام كرده ، ايران فعاليت‌هاي خود براي توليد سلاح‌هاي اتمي را درسال 2003 متوقف ساخته است. اين در حالي است كه وزير خارجه روسيه اعلام كرد، مسكو با توجه به تاييد سرويسهاي جاسوسي آمريكا كه در ايران هيچ برنامه هسته اي با اهداف نظامي صورت نمي گيرد، با تنظيم متن قطعنامه جديد شوراي امنيت در مورد اين كشور برخورد خواهد كرد. چين هم موافق ارزيابي روسيه از اين گزارش است. به گزارش روزنامه «ورميا نوواستي»، روز چهارشنبه روسيه و چين مخالفت خود را با قصد آمريكا براي تشديد تحريمها بر ضد ايران اعلام كردند. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اظهار داشت، «مسكو نسبت به تنظيم متن قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل در مورد ايران با توجه به گزارشات اخير سرويسهاي اطلاعاتي- جاسوسي ايالات متحده آمريكا كه تاييدي بر اين مسئله است كه در ايران هيچ برنامه هسته اي در راستاي اهداف نظامي صورت نمي گيرد، برخورد خواهد كرد.»


گيتس خواستار ايجاد جبهه متحد عليه ايران مي‌شود
خبرگزاري فارس: انتظار مي‌رود رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا از كشورهاي حاشيه خليج فارس بخواهد جبهه متحدي را عليه آنچه تهديد ايران مي‌خواند، ايجاد كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين مسئله پنج روز پس از انتشار گزارش اطلاعاتي آمريكا درباره مسئله هسته‌اي ايران منتشر مي‌شود كه در آن آمده است ايران برنامه تسليحات هسته‌اي در دست اجرا ندارد. از سوي ديگر آدميرال «ويليام فالون»، رئيس فرماندهي مركزي آمريكا كه شامل خاورميانه نيز مي‌شود در جمع خبرنگاران ادعا كرد: «رفتار آنها واقعا مشكل‌آفرين و تا جايي است كه منجر به بي‌ثباتي منطقه مي‌شود و براي ما مشكل ايجاد مي‌كند.» وي با تكرار ادعاهاي آمريكا مبني بر اينكه ايران تسليحات و ديگر حمايت‌ها را از افراد مسلح در عراق و افغانستان انجام مي‌دهد و 15 نظامي انگليسي را اوايل سال جاري دستگير و به مدت دو هفته بازداشت كرده است، مدعي شد: «هر كاري كه آنها به طور علني انجام داده‌اند، يك مشكل بوده است.» يك مقام ارشد دفاعي آمريكا گفت انتظار مي‌رود گيتس از كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس بخواهد همكاري كرده و اطلاعات امنيتي بيشتري را در مواجهه با آنچه تهديد ايران خوانده، با يكديگر به مشاركت بگذارند. وي افزود: «مسئله موشك بالستيك براي اين منطقه يكي از دشوارترين مسائل است و بر منطقه تاثير مي‌گذارد زيرا اين منطقه‌اي كوچك و بسيار فشرده است.» اين مقام دفاعي تاكيد كرد گيتس در نشست چهارم امنيت منطقه‌اي خواهد گفت تهديدهاي مشترك بي‌شماري در منطقه وجود دارد و منطقه خليج فارس جزو منافع مهم و راهبردي آمريكاست و آمريكا در منطقه باقي مي‌ماند.




سيمور هرش: تلاش واشنگتن از يافتن متحدان ميانه‌رو در خاورميانه و به انزوا كشاندن حزب الله و جنبش حماس در راستاي طرح بزرگ آن در اقدام عليه ايران است.
به گزارش (ايسنا)، اين روزنامه‌نگار مجله نيويوركر آمريكا در گفت‌وگو با شبكه قطري الجزيره مدعي شد كه يك مقام ديپلماتيك آمريكايي به وي تاكيد كرده است كه حضور سوريه در كنفرانس صلح پاييزي آناپليس گامي در جهت اجراي طرح به انزوا كشاندن ايران بوده است.
وي به نقل از اين مقام آمريكايي گفت كه هدف از اين كنفرانس احياي روند مذاكرات بين دمشق و تل‌آويو در خصوص بلندي‌هاي جولان نبوده است.
هرش افزود: تلاش واشنگتن از يافتن متحدان ميانه‌رو در خاورميانه و به انزوا كشاندن حزب الله و جنبش حماس در راستاي طرح بزرگ آن در اقدام عليه ايران است.
وي هم چنين درباره‌ي گزارش نهادهاي اطلاعاتي آمريكا گفت: گزارش نهادهاي اطلاعاتي آمريكايي كه اخيرا از سوي رسانه‌ها منتشر شده، گامي براي توجيه استفاده از ابزار سخت و يك جانبه عليه ايران است به ويژه بعد از آنكه دولت آمريكا دريافت كه اجماع بين المللي براي اعمال تحريم هاي بيشتر عليه دولت ايران امكان پذير نخواهد بود.




وزير امور خارجه انگليس: لندن براي اعمال تحريم‌هاي شديدتر شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران تلاش خواهد كرد.
به گزارش (ايسنا)، ديويد ميليبند در بخشي از اين مقاله در روزنامه فايننشيال تايمز نوشت: ايران علي‌رغم درخواست شوراي امنيت سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي توقف برنامه هسته‌يي‌اش همچنان در حال غني‌سازي اورانيوم است كه مي‌تواند سوخت شكافت پذير لازم را براي توليد تسليحات هسته‌يي توليد كند.
وزير امور خارجه انگليس در ادامه اين مقاله نوشت: اعتماد جامعه بين‌المللي علاوه بر آن به واسطه دو دهه فعاليت‌هاي هسته‌يي پنهاني ايران خدشه‌دار شده است و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هنوز نمي‌تواند به دسترسي‌هاي لازم دست يابد تا زماني كه ايران مسايل باقي مانده را درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش در گذشته حل نكند و برنامه غني‌سازي‌اش را متوقف نكند عدم وجود اعتماد به تهران وجود خواهد داشت.
ميليبند در ادامه نوشت: وزراي خارجه پنج عضو دايم شوراي امنيت به علاوه آلمان در ماه سپتامبر توافق كردند كه اگر گفت‌وگوهاي بين ايران و آژانس و خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا تا ماه نوامبر نتيجه مثبتي نداشته باشد براي اتخاذ اقدامات بيشتر شوراي امنيت اقدام خواهيم كرد. ما اكنون گزارشات اين دور را داريم. آژانس بار ديگر از ايران خواسته است همه فعاليت‌هاي غني‌سازي خود را متوقف كند و افزوده است كه دانش آژانس درباره برنامه هسته‌يي فعلي ايران در حال كاهش است.
وي افزود: دكتر سولانا نيز گفت كه مذاكراتش با ايران "نااميد كننده" بوده است. شوراي امنيت تاكنون با تصويب سه قطعنامه از ايران خواسته است از قوانين بين‌المللي پيروي كند. دو قطعنامه از اين قطعنامه‌ها تحريم‌هايي را عليه ايران اعمال مي‌كند. ما اكنون خواستار قطعنامه تحريماتي بعدي خواهيم شد. ما نمي‌توانيم از ديپلماسي دندان دار بترسيم. گزينه‌هاي ديگر بدترند.







يک روزنامه روسي با اشاره به افزايش انتقاد از عملکرد رئيس جمهور امريکا در اروپا مي نويسد: بوش حال کشورهاي اروپايي را به هم زده است. به نوشته روزنامه ايزوستيا نتايج نظرسنجي که درباره ارزيابي فعاليت بوش درپاريس منتشر شده نشان مي دهد بيش از شصت درصد ايتاليايي ها و اتگليسي ها و هفتاد درصد فرانسوي ها، الماني ها و اسپانيايي ها به شدت از عملکرد رئيس جمهور امريکا انتقاد مي کنند. علاوه بر اين يک سوم ايتاليايي ها و حدود نيمي از مردم چهار کشور ديگر عملکرد بوش را به منزله تهديدي براي صلح جهاني ارزيابي مي کنند.









ژنرال آمريکايی: برآوردسازمان های اطلاعاتی دربرنامه های پنتاگون تاثير ندارد
به گزارش خبرگزاری رويتر جان ساتلر، مدير برنامه‌ريزي‌ها و سياست استراتژيك در ستاد مشترك نيروهای نظامی آمريكا روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پنتاگون با بيان اينكه مقامات آمريكايی هنوز در حال مطالعه اين برآورد هستند با تاكيد بر اينكه به طور علنی درباره هيچ يك از برنامه‌های نظامی آمريكا صحبت نخواهد كرد، گفت: هيچ گونه تغيير، اصلاح و كاهش و يا افزايش سرعت به ما در داخل ستاد مشترك داده نشده است. در ادامه اين گزارش آمده است: دولت جورج بوش، رييس جمهور آمريكا تاكيد كرده است كه خواستار حل ديپلماتيك مساله هسته‌يی ايران مي‌باشد، اما گزينه نظامی را تغيير نخواهد داد. ساتلر از بيان اينكه آيا به عقيده وی يافته‌های اين برآورد به اين مفهوم است كه از تهديد ايران كاسته شده است خودداری كرد و گفت: اين يك سوال استراتژيك و سياسی است و ما در حال گفت‌وگو درباره آن هستيم. من ترجيح مي‌دهم صبر كرده و منتظر نتيجه بمانم تا اينكه يك جواب ناگهانی به شما بدهم. برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمريكا پرسش‌های جديدی را درباره اعتبار خدشه‌دار شده كاخ سفيد در خصوص موضوع جنگ مطرح كرد. اين برآورد كه براساس اجماع نظر 16 آژانس جاسوسی آمريكايی است اعلام كرد كه مشخص نيست كه آيا ايران به دنبال تسليحات هسته‌يی است يا خير، و توقف برنامه اين كشور نشانگر حساسيتی بيشتر از آنكه فكر مي‌شود در برابر فشارهای جهانی بوده است. گزارش برآورد اطلاعات ملی آمريكا درعين حال هشدار مي‌دهد كه جمهوری اسلامی همچنان گزينه‌های هسته‌يی را باز نگه داشته و همچنان درخواست‌های جامعه بين‌المللی برای تعليق غنی سازی اورانيوم را رد مي‌كند و امكان دارد تهران بين سال‌های 2010 و 2015 بتواند سلاح هسته‌يی توليد كند. اين گزارش اطلاعاتی مي‌افزايد: تصميم تهران برای توقف برنامه هسته‌يي‌اش نشان می دهد نسبت به آنچه ما در سال 2005 قضاوت كرده بوديم، ايران اراده‌ی كمتری برای توليد تسليحات هسته‌يی دارد.

هیچ نظری موجود نیست: