۱۳۸۶ آذر ۲۴, شنبه

بولتن خبری 7

اتحاديه اروپا تشديد تحريم‌ها عليه ايران را خواستار شد
اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي خواستار تحريم‌هاي شديدتر عليه ايران در صورتيكه تهران برنامه هسته‌يي خود را متوقف نكند شد.
به گزارش (ايسنا) به نقل از خبرگزاري نووستي، سران 27 كشور عضو اتحاديه اروپا روز جمعه در پيش نويس بيانيه نهايي اجلاس زمستاني سران کشورهاي عضو اين اتحاديه در بروکسل با تكرار اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته‌يي ايران اعلام كردند: پديدار شدن سلاح هسته‌يي در ايران غيرقابل قبول است.
در اين بيانيه آمده است: اتحاديه اروپا شديدا نگران برنامه هسته‌يي ايران بوده و تاکيد مي‌کند که پديدار شدن سلاح هسته‌يي در اين کشور غير قابل قبول است.
سران اين كشورها در اين بيانيه از اينكه ايران تاکنون به تعهداتي كه در قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد بر آن اعمال شده عمل نکرده ابراز تاسف كردند و تهران را به توقف فعاليت‌هاي غني سازي اورانيوم‌اش فراخواندند.
آنها علاوه بر آن بدون توجه به ابراز رضايت آژانس بار ديگر از ايران خواستند به الزامات شوراي امنيت سازمان ملل متحد عمل کرده و پاسخ هاي قانع کننده‌اي به سوالات آژانس بين المللي انرژي اتمي بدهد و گزارش كاملي از فعاليت‌هاي هسته‌يي خود به آژانس ارايه كند.
سران کشورهاي اتحاديه اروپا تاكيد کردند که اين اقدام مي تواند گامي مثبتي در جهت احياي اعتماد به برنامه هسته‌يي ايران باشد.
در بخشي ديگر از اين بيانيه آمده است که اتحاديه اروپا آمادگي اين را دارد که تمامي ملزومات براي توسعه يك برنامه هسته‌يي غيرنظامي را در اختيار ايران بگذارد.
خبرگزاري رويتر نيز با اشاره به اين نشست اتحاديه اروپا نوشت: سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در بيانيه خود از ايران خواستند "پاسخ‌هاي كامل، موثق و صريح" به آژانس بدهد تا مسايل باقي مانده درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي خود را حل كند. آنها بار ديگر بر حمايت خود از تلاش‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل براي اتخاذ اقدامات بيشتر عليه تهران تاكيد كردند و گفتند كه با توجه به تصميم‌گيري‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل خود نيز تصميماتي را نيز در نشست بعدي وزراي خارجه اتحاديه اروپا كه قرار است در 28 ژانويه صورت گيرد اتخاذ خواهند كرد.
گوردون براون، نخست وزير انگليس مدعي شد كه اتحاديه اروپا "هيچ گونه تضميني درباره غني‌سازي اورانيوم و نيات ايران" دريافت نكرده است.
وي در ادامه ادعاهاي خود گفت: هيچ گونه مدركي حاكي از وجود يك برنامه هسته‌يي غير نظامي وجود ندارد و بنابراين غني‌سازي در ايران مشكلي براي جامعه بين الملل محسوب مي‌شود. ما براي اعمال يك قطعنامه ديگر در سازمان ملل تلاش كرده و تحريم‌هاي بيشتر در اين زمينه را در نظر خواهيم گرفت.
آمريكا و برخي متحدان اروپايي آن مدعي‌اند كه برنامه هسته‌يي صلح آميز ايران پوششي براي دستيابي به تسليحات هسته‌يي است. اين كشورها در همين راستا در تلاش براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران هستند تا تهران را به تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي‌اش متقاعد كند. در اين بين چين و روسيه دو تن از اعضاي دايم شوراي امنيت سازمان ملل كه داراي حق وتو هستند با اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران مخالف بوده و معتقدند كه اين اقدام مي‌تواند اختلافات با ايران را افزايش دهد.


هنری کيسينجر : برنامه هسته‌ای ايران خطرناک‌تر از هميشه شده است.
هنری کيسينجر دولتمرد ارشد آمريکا که در کابينه ريچارد نيکسون مقام وزير امور خارجه را به عهده داشت، می‌نويسد (واشنگتن پست ۱۲ دسامبر)، نگرانی درباره سلاح‌های ايران سه قسمت دارد: نخست توليد مواد هسته ای قابل شکافتن، دوم توسعه موشک‌های حمل کننده بمب، و سوم ساختن کلاهک‌هايی که حامل مواد منفجره هستند. تا اين لحظه، از اين سه قسمت، توليد مواد هسته ای خطرناکترين ارزيابی شده است.
کيسينجر معتقد است توليد مواد هسته ای قابل شکافتن، توسط حکومت ايران، نه تنها کاهش نگرفته بلکه از سال ۲۰۰۶ سرعت بيشتری نيز گرفته است. به همين طريق، ساخت موشک‌هايی با بُـرد گسترده تر نيز افزايش داشته است. تنها چيزی که بنا به گزارش ارزيابی امنيت ملی متوقف شده است، توليد کلاهک‌های اتمی بوده است.
کيسينجر بر اين نظر است که گزارش‌های امنيتی آمريکا هنوز نمی‌توانند با اطمينان بگويند توانايی ايران در ساختن کلاهک اتمی چه اندازه است.
آيا غرب دست روی دست می‌گذارد تا ايران کلاهک اتمی بسازد؟
کليه اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد اتفاق نظر دارند که ايران بايد برنامه غنی سازی اورانيوم را به تعليق درآورد. اختلاف نظر ميان آنها، بر سر فوريت مسأله و ارزيابی از اضطراری بودن ِلحظه حاضر است.
هنری کيسينجر معتقد است پرسش‌های مهمتر برای آمريکا و ساير اعضای شورای امنيت اين‌هاست: کشورهايی که از قبل اعلام کرده اند برنامه نظامی هسته ای ايران "غيرقابل قبول" است، در چه لحظه مشخصی دست به اقدام برای جلوگيری از خطر خواهند زد؟ آيا آنها صبر خواهند کرد تا لحظه ای که ايران شروع به ساختن کلاهک اتمی بکند؟ آيا سازمانهای امنيتی می‌توانند به موقع با خبر شوند که ايران به آستانه توليد کلاهک رسيده است؟ هنگامی که آن لحظه فرا برسد، آيا ديگر وقت کافی برای اقدامات متقابل باقی می‌ماند؟ چه بر سر انبوه مواد هسته ای که در اين فاصله انباشته شده خواهد آمد؟ آيا در آن زمان، غرب خود را در مقابل دشمنی قوی تر نمی‌يابد که حاضر خواهد شد از توليد بيشتر مواد صرف نظر کند اما ذخيره بزرگ موجود را به عنوان يک تهديد بالقوه، کماکان حفظ خواهد کرد؟
هنری کیسينجر، برآن است که روابط آمريکا و حکومت کنونی ايران بايد به حال عادی بازگردد و برای اين منظور توصيه می‌کند که دولت آمريکا همه اطمينان‌های لازم را در مورد «امنيت و هويت» به حکومت ايران بدهد. اما کيسينحر تأکيد می‌کند که دولت آمريکا بايد از هم اکنون استراتژی آماده ای نيز داشته باشد تا چنانچه حکومت اسلامی صاحب سلاحهای اتمی شد، آن استراتژی را هرچه سريع تر به عمل در آورد.
نشست اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل براي ارزيابي برنامه‌هاي هسته‌اي ايران
به گزارش فارس به نقل از روزنامه اسرائيلي"هاآرتص"، آمريكا و اسرائيل براي نشستي قريب الوقوع درباره آنچه دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي ناميده شد، به توافق رسيدند. قرار است اين نشست با حضور كارشناسان دو طرف در زمينه مسايل هسته‌اي ايران برگزار شود. بنا بر اين گزارش، اين اسرائيل بوده است كه در پي غافلگيري از گزارش اخير نهادهاي اطلاعاتي آمريكا، پيشنهاد برگزاري نشست مشترك را ارايه كرده است. ايهود باراك وزير دفاع اسرائيل با ايده برگزاري اين نشست در سطح نه چندان بالاي سياسي موافقت كرده است تا از اتخاذ مواضع سياسي و رسمي در قبال تفسير اطلاعات پرهيز شود. منابع اطلاعات دفاعي اسرائيل هفته گذشته اعلام كردند، اسرائيل درباره 90 تا 95 درصد گزارش نهادهاي اطلاعاتي آمريكا از جمله تاكيد بر اين امر كه ايران برنامه هسته‌اي خود را در سال 2003 متوقف كرده، متقاعد شده است. در اين نشست قريب الوقوع، روساي سازمانهاي سرويس‌هاي اطلاعاتي اسرائيل، موساد، نيروهاي هوايي و كميته‌هاي انرژي اتمي حضور دارند. از طرف آمريكا نيز مسوولاني از آژانس اطلاعات مركزي، سرويس هاي اطلاعاتي پنتاگون، وزارت انرژي و شوراي اطلاعات ملي حضور خواهند داشت.


ديپلمات‌هاي اروپايي گفتند كه در صورتيكه شوراي امنيت سازمان ملل يك قطعنامه سوم ضعيف را تصويب كند اين سه كشور تحريم‌هاي خاص خود را اتخاذ خواهند كرد.
به گزارش (ايسنا) به نقل از روزنامه اورشليم پست، مقامات ارشد سفارت‌هاي فرانسه، انگليس و آلمان روز پنجشنبه در سخنراني در موسسه سياست خاور نزديك در واشنگتن گفتند كه برآورد اطلاعات جاسوسي ملي آمريكا درباره برنامه هسته‌يي ايران عملا هيچ تغييري در سياست اين كشورها در قبال ايران ايجاد نخواهد كرد و آنها به زودي تداوم تعهد خود به جلوگيري از هسته‌يي شدن ايران را نشان خواهد داد.
در ادامه اين گزارش آمده است: بسياري از تحليلگران پس از انتشار برآورد به اين نتيجه رسيدند كه آمريكا از نظر سياسي ديگر نمي‌تواند از گزينه نظامي در قبال ايران استفاده كند.
اسرائيل شديدا نگران تاثيري است كه اين برآورد حسابگري‌هاي چند كشور مخالف برنامه هسته‌يي ايران در زمينه ايران به خصوص بر دو كشور چين و روسيه داشته است كه خود قبل از انتشار اين گزارش در زمينه تشديد تحريم‌ها عليه تهران ترديد داشتند.
در ادامه اين گزارش مي‌خوانيم، اگرچه برخي نمايندگان سازمان ملل درباره قطعنامه جديد در ماه ژانويه صحبت كرده‌اند منابع واشنگتن انتظار دارند اين اقدام تا ماه فوريه به تاخير بيفتد.
اسرائيل معتقد است كه يك قطعنامه جديد تحريماتي هر چقدر هم ضعيف باشند نشانه مثبتي از تداوم اتحاد جامعه بين المللي به رغم برآورد جامعه اطلاعاتي آمريكا درباره برنامه هسته‌يي ايران است. اما اروپايي‌ها به طور تلويحي اعلام كردند كه قعطنامه سوم تحريماتي يك قطعنامه خالي و بي‌تاثير نخواهد بود.
هانس يپتر هانريشسن، دبير اول امور سياسي در سفارت آلمان در واشنگتن گفت كه درباره جزييات قطعنامه‌اي كه هنوز تحت مذاكرات قرار دارد گمانه‌زني نمي‌كند، اما برداشتي كه داشته‌ايم اين است كه از قطعنامه پيشين شوراي امنيت بزرگتر خواهد بود و تنها تكرار آن نخواهد بود.
وي گفت كه اروپايي‌ها انتظار دارند اين قطعنامه سرانجام تصويب شود، اما افزود كه اگر اين اتفاق نيفتد يا قطعنامه رضايت بخشي نباشد آنها اقدامات خاص خود را اتخاذ خواهند كرد.
هانريشسن گفت: ما نمي‌خواهيم تحريم‌هاي اروپايي به روند شوراي امنيت سازمان ملل آسيبي برساند. اما اگر ببينيم كه اين روند موثر نيست يا قطعنامه‌اي در شورا تصويب نشود يا ضعيف باشد آنگاه تصميماتي را در زمينه چگونگي اقدامات خود و واكنش به آن خواهيم گرفت. و من فكر مي‌كنم اين اتفاق نظر وجود دارد كه در آن صورت اروپا بايد فراتر رفته و خود دست به اقداماتي بزند.
نيكلا روش، مشاور سفارت فرانسه در واشنگتن نيز از سخنان هانريشسن حمايت كرده و گفت: مذاكرات در اروپا درباره روش‌هاي مختلف تقويت اين مكانيسم تحريم‌ها آغاز شده است.
در ادامه اين گزارش مي‌خوانيم: گمانه‌زني‌ها مبني بر اين است كه قطعنامه سوم عليه تهران اگر در شوراي امنيت سازمان ملل تصويب شود تنها فهرست افراد و شركت‌هايي است كه تحريم شده‌اند گسترش داده و شامل اقداماتي هماهنگ با اقداماتي كه در گذشته صورت گرفت خواهد بود. اما به گفته منابع غربي تحريم‌هاي يك جانبه اروپايي از اين فراتر رفته و شامل تحريم‌هاي تسليحاتي بيشتر خواهد بود.
ديپلمات‌هاي اروپايي تاكيد كردند كه علي‌رغم يافته‌هاي برآورد اطلاعات جاسوسي ملي آمريكا درباره برنامه هسته‌يي ايران هيچ چيز برآورد آنها از فعاليت‌هاي ايران تغيير نكرده است.
نيل كرامپتون، مشاور سياسي سفارت انگليس در واشنگتن به نگراني‌هاي انگليس درباره برنامه غني‌سازي ايران اشاره كرده و گفت: ما تقريبا در همان مسيري قرار داريم كه دو هفته پيش بوديم. اين برآورد سروصداي بسياري را در واشنگتن به وجود آورده است. اما سر و صداي آن در پايتخت ما كمتر بوده است.
وي در ادامه مدعي شد: مي‌توان گفت اين برآورد حقانيت موضع ما را ثابت مي كند و ما به رويكرد خود ادامه خواهيم داد.
در ادامه اين گزارش آمده است: اروپايي‌ها در تنها در خلوت اين سوال را پرسيده‌اند كه چرا آمريكا به اقدامي دست زد كه دستور كار خود اين كشور را به خطر انداخت بلكه خشم خود را از اين كه اين برآورد تلاش‌هاي آنها را نيز به تحليل برده است ابراز داشتند. بسياري از شركت‌هاي بزرگ اروپايي برخلاف شركت‌هاي آمريكايي با تهران روابط تجاري دارند كه اين امر در بسياري نقاط از محبوبيت اقدامات تحريماتي كاسته است. اروپايي‌ها تحت فشار آمريكا اقدامات خطرناكي را اتخاذ كردند و اكنون مي‌بينند كه آمريكا در حال آسيب رساندن به مواضع آنهاست.

نووستي به نقل از معاون وزير امور خارجه روسيه گزارش داد: برنامه هسته‌يي ايران تحت نظارت و کنترل کامل آژانس
بين المللي انرژي اتمي قرار دارد.
به گزارش (ايسنا) به نقل از خبرگزاري نووستي، سرگئي کيسلياک، معاون وزير امور خارجه روسيه روز شنبه در کنفرانسي در خبرگزاري نووستي گفت: آژانس همه فعاليت هاي هسته‌يي ايران را کنترل مي کند. تا زماني که آژانس در آنجاست حتي اگر سوء ظني هم در خصوص نيت دستيابي ايران به اورانيوم با غناي بالا وجود داشته باشد تهران قادر به انجام اين كار نخواهد بود.
معاون وزير امور خارجه روسيه گفت که نسبت به ادعاي گزارش جامعه اطلاعاتي آمريکا مبني بر وجود برنامه نظامي هسته‌يي در ايران تا سال 2003 ترديد دارد.
وي تاكيد كرد كه به عقيده وي آژانس ضمانتي است که به وسيله آن حتي بدترين پيش‌بيني‌ها در مورد جهت‌گيري برنامه هسته‌يي ايران نمي‌تواند به مرحله اجرا در آيد.
كيسلياك همچنين تاکيد کرد که تعجيل در اجراي برنامه‌هاي استقرار تجهيزات سپر ضد موشکي آمريکا در اروپا که به بهانه آنچه دفع تهديدات موشکي از سوي ايران خوانده مي‌شود است به هيچ وجه توجيه پذير نيست.
وي تصريح كرد كه بهترين راه حل خروج از بحران به وجود آمده همکاري مشترک در دفع تهديدات موجود است.





آسوشيتدپرس به نقل از نماينده پكن در سازمان ملل گزارش داد: چين خواستار رويكرد دو سويه يعني قطعنامه جديد تحريماتي و ابتكارات ديپلماتيك بهبود يافته براي حل مناقشات در زمينه برنامه هسته‌يي ايران است.
به گزارش (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ونگ گوآنگيا، نماينده چين در سازمان ملل روز پنجشنبه با بيان اينكه اختلافات درباره تعبير يك افزايش "فزاينده" در تحريم‌ها وجود دارد تكرار كرد كه انتظار ندارد شوراي امنيت سازمان ملل تا بعد از آغاز سال جديد ميلادي يك قطعنامه سوم تحريماتي را عليه ايران اتخاذ كند.
در ادامه اين گزارش آمده است: آمريكا و كشورهاي اصلي اروپايي (فرانسه، انگليس و آلمان) خواستار اقدامات شديدتر عليه ايران كه همچنان به خودداري از توقف فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش ادامه مي‌دهد هستند، اما چين و روسيه اين را نمي‌خواهند.
ونگ در گفت‌وگو با خبرنگاران با صراحت نشان داد كه يافته‌هاي برآورد اطلاعات جاسوسي ملي آمريكا درباره برنامه هسته‌يي ايران ديدگاه چين را در زمينه قطعنامه جديد تحريماتي تغيير داده است.
در ادامه اين گزارش مي‌خوانيم: مديران سياسي پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان كه در تلاش براي مذاكرات با ايران بوده‌اند. روز سه‌شنبه در تماسي تلفني به مدت 90 دقيقه درباره اين مساله گفت‌وگو كردند. اين مكالمات شكاف بين اين كشورها را به خوبي نشان داد.
ونگ اين مكالمات تلفني را "مكالمه‌اي خوب" خواند و گفت: هنوز اختلافاتي در زمينه مفاد پيش نويس قطعنامه وجود دارد. البته با توجه به وضعيت جديدي كه پيش آمده است برخي اعضا پيشنهاد دادند كه بايد دو مسير وجود داشته باشد؛ يعني علاوه بر قطعنامه شوراي امنيت شش قدرت جهاني بايد به عنوان يك برنامه استراتژي به اين فكر كنند كه براي به دست آوردن راه حلي ديپلماتيك چه كاري بايد انجام دهند.
زلماي خليل زاد، نماينده آمريكا در سازمان ملل با تكرار اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته‌يي ايران تاكيد كرد كه علي‌رغم برآورد جامعه اطلاعاتي آمريكا درباره ايران واشنگتن همچنان برنامه هسته‌يي ايران را به واسطه خودداري تهران از توقف غني‌سازي اورانيومش خطرناك مي‌داند.
وي گفت: ما قبل از انتشار اين برآورد به توافق (در زمينه برنامه هسته‌يي ايران) تقريبا نزديك شده بوديم اما اكنون در تلاشيم ديگران را وادار كنيم بار ديگرتمركز كرده و متوجه شوند كه اين گزارش چه چيزي هست و چه چيزي نيست و به اين ترتيب بتوانيم به نقطه‌اي كه قبلا در آن بوديم برگرديم.
ونگ گفت كه مديران سياسي 1+5 توافق كردند كه "پس از سال جديد" يا با يكديگر ديدار كرده و يا مكالمه تلفني داشته باشند.
جان ساورز، نماينده انگليس در سازمان ملل روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: متاسفانه فكر مي‌كنم احتمال اينكه بتوانيم در سال 2007 به پيشرفتي در اين زمينه دست يابيم وجود ندارد. در سال 2008 مجددا به اين مساله باز خواهيم گشت.
ونگ گفت: بايد چيزي به دو قطعنامه پيشين اضافه كرد، اما اين سوال وجود دارد كه آن چيز چه مي‌باشد.
شورا علاوه بر آن بايد در زمينه اينكه چگونه مي‌توانند اين ابتكار ديپلماتيك يعني مذاكرات را بهبود بخشد تصميم بگيرد.
آسوشيتدپرس نيز به نقل از ديپلمات‌هاي سازمان ملل گزارش داد: شوراي امنيت سازمان ملل به دليل اختلاف‌نظرهاي جدي آمريكا و متحدانش با چين و روسيه تا اوايل سال آينده تحريم‌هاي جديد را عليه ايران اتخاذ نخواهد كرد .تاخير در تصويب قطعنامه سوم تحريم‌ها عليه ايران به دنبال يك گفت‌وگوي تلفني 90 دقيقه‌اي بين مديران سياسي آمريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان كه نشان دهنده اختلاف عميق بين اين بازيكنان اصلي بود، رخ داد.
جان ساورز، نماينده انگليس در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: متاسفانه به عقيده من احتمال اينكه بتوانيم در سال 2007 به پيشرفتي دست يابيم وجود ندارد. ما در سال 2008 مجددا به اين مساله خواهيم پرداخت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ساورز با تهديد خواندن ايران مدعي شد: مهم نيست چه تعابيري از برآورد اطلاعات جاسوسي ملي آمريكا درباره برنامه هسته‌يي تهران حاصل مي‌شود؛ ما همگي مي‌دانيم برنامه هسته‌يي ايران چه تهديد امنيتي بزرگي محسوب مي‌شود و به واسطه پافشاري آنها در عدم پيروي از درخواست‌ شوراي امنيت براي توقف برنامه هسته‌يي‌اش و توسعه حساس‌ترين فن‌آوري هسته‌يي (غني‌سازي اورانيوم) اين تهديد همچنان ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست: