۱۳۹۱ شهریور ۵, یکشنبه

دولت آلمان به نيروهاى ضد اسد در سوريه کمک ميکند

21 August 2012
نويسنده:Christoph Dreier
نيروهاى نظامى آلمان و سازمان جاسوسى وابسته به آن نقش بسيار بزرگترى را٬ در مقايسه با آنچه که در گذشته در گزارشات منتشر شده٬ در حمايت از نيروهاى ضد اسد در سوريه بازى ميکنند.روز يکشنبه Bildzeitung گزارشى را در مورد عمليات ارتش و سرويس اطلاعاتى فدرال آلمان (BND) در مرض سوريه٬ جايى که آنها کمکهاى نظامى به ارتش آزاد سوريه (FSA) ارائه ميدهند٬ منتشر نمود.
اين مقاله گزارش داد که کشتى اکتشافى آلمان٬ مستقر در سواحل سوريه٬ با استفاده از آخرين فن آوريها کشور را تحت نظارت خود دارد. در همان روز يکى از سخنگويان وزارت دفاع آلمان اين گزارش را تاييد نمود. او گفت٬ اين "حقيقت دارد که درحال حاضر ماههاست که يک کشتى آلمانى در منطقه مستقر است".
اگر چه وزير از بيان اينکه کشتى بعنوان "قايق جاسوس" طراحى شده٬ سرباز باز زد٬ با اينحال اعتراف کرد که کشتى مورد سوال Oker٬ بخشى از ناوگان دريايى آلمان از"واحد هشدار٬ ارتباطات و واحدهاى شناسايى" است.
فرد سخنگو از تاييد اينکه آيا کشتى مجهز به فن آورى BND بود يا نه امتناع ورزيد٬ ميگويد که مطلبى در مورد فعاليتهاى فعلى کشتى اعلام نخواهد شد. يکى از اعضاى کميته کنترل پارلمانى (PKGFritz-Rudolf Körper (حزب سوسيال دمکرات) تاييد نمود٬ معهذا٬ که فن آورى BND مورد استفاده قرار ميگيرد.
بر اساس Bildzeitung٬ تجهيزات کشتى ميتواند نقل و انتقالات نيروهاى نظامى را تا ٦٠٠ کيلومتر در داخل سوريه مشاهده کند. اين اطلاعات سپس در اختيار آمريکا و انگليس٬ و شورشيان سوريه اى قرار ميگيرد.
نشريه همچنين اعلام نمود که جاسوسان BND در قرارگاه ترکيه اى ناتو واقع در آدنا٬ براى نصب تلفن و ارتباطات راديويى در سوريه٬ مستقر شده اند. عمليات آلمان همچنين حفظ ارتباط رسمى با منابع حول و حوش رژيم اسد را نيز شامل ميشود. به گفته يک مقام ناشناس سازمان جاسوسى آمريکا٬"BND منابعى را در سوريه در اختيار دارد که هيچيک از سازمانهاى جاسوسى غربى داراى آن نيستند".
بر اساس قانون آلمان استقرار Oker ٬ تاييد پارلمان آلمان را طلب مينمايد. اين کشتى بخشى از ماموريت جارى UNIFIL در منطقه است٬ اما اجازه انجام ماموريت براى اطلاعات نظامى را ندارد. تا بدين اينجا٬ به هر حال٬ کليه اقدامات بصورتى مخفيانه و بدون راى گيرى در پارلمان انجام شده است.
ارتش آلمان و کمک اطلاعاتى به شورشيان فهرستى طولانى از مانورهاى مشابه را به هم پيوند ميدهد که مردم آلمان طى چند هفته اخير به تدريج از آنها مطلع شده اند.
در ماه جولاى نشريه هفتگى Die Zeit خبر داد که دولت آلمان در آغاز همين سال يک هسته مشاورتى مخفى را در برلين راه اندازى نموده است. هدف آن ارائه حمايت به شورشيان سوريه براى"روزهاى آينده" – به عبارت ديگر٬ براى دوران پس از سرنگونى ديکتاتور سوريه بشار العسد٬ است. به اين منظور سازمان تا ٥٠ "شورشى" سوريه اى را به سرعت به داخل وارد کرده است.
همراه با امارات متحد عربى٬ آلمان نيز بعنوان بخشى از "گروه دوستان مردم سوريه" رهبرى گروه بررسى "بازسازى اقتصادى و توسعه" را بر عهده دارد. وظيفه گروه توسعه برنامه اى براى خصوصى نمودن شرکتهاى دولتى و ارائه اقتصاد بازارى پس از سقوط اسد است.
هر دو پروژه بصورتى مستقيم و غير مستقيم توسط ميليونها يورو از جانب دولت فدرال حمايت ميشود. در ضمن کشتيهاى نيروى دريايى آلمان در سواحل لبنان٬ که در آن بخش عظيمى از تحويل محموله هاى نظامى به شورشيان سوريه اى صورت ميگيرد٬ گشت ميزنند. تا به حال در کار نقل انتقالات وقفه اى ايجاد نشده است.
در اوايل ماه اوت وزارت خارجه آلمان وزارتى٬ cross-departmental٬"وظيفه نيروى نظانى سوريه"٬ را با هدف٬ نقل قول از وزير امور خارجه Guido Westerwelle٬ "هماهنگ نمودن هر چه بيشتر وظايف فعلى دولت فدرال" تاسيس نمود. اين گروه تحقيق توسط مسئول خاور ميانه وزارت امور خارجه٬ Boris Ruge٬ که در گذشته مدعى شده بود که مسئله اصلى در منطقه رشد نفوذ ايران و حزب الله است٬ رهبرى خواهد شد.
بر ملاء شدن فعاليتهاى اخير نيروهاى نظامى آلمان روشنگر اين امر است که حوزه عمل "وظيفه نيروى نظامى"شامل همکارى نزديک با FSA (ارتش آزاديبخش سوريه) جهت تحميل تغيير رژيم در دمشق است.
تغيير رژيم در سوريه ميتواند شرايط را براى بى ٽبات نمودن ايران آماده سازد. در ارتباط با تدارکات اسراييل براى جنگ با ايران٬ صدر اعظم آلمان٬ آنجلا مرکل در سال ٢٠٠۸ به پارلمان اسراييل گفت:
"بعنوان صدر اعظم آلمان من امنيت اسراييل را غير قابل مذاکره قلمداد ميکنم – و اين به معناى اينست که ما در لحظه خطر نميتوانيم فقط با کلمات پاسخ بدهيم."
اين تز با تحويل زير درياييهايى به اسراييل٬ که بخش اعظم آن توسط دولت فدرال حمايت مالى ميشود٬ به اجرا گذاشته شده است. گزارشى در مجله خبرى Der Spiegel نشان ميدهد که زير درياييها در جريان ورود به اسراييل ميتوانند به موشکهاى کروز هسته اى مجهز بشوند٬ موشکهايى که سپس ميتواند بر عليه ايران مورد استفاده قرار گيرند.
در نزد مردم آلمان کليه اين عمليات نظامى بشدت انزجار آور است. بررسيهاى اخير نشان ميدهد که تنها ١٢ درصد از مردم با دخالت نظامى به سوريه موافقند. فقط ١٣ درصد مايل به دادن حمايت مالى و نظامى به نيروهاى ضد اسد هستند.
اين مخالفت٬ معهذا٬ هيچ انعکاسى در ميان صاحبان قدرت پيدا نکرد. زمانيکه برخى از اعضاى سبزها و حزب چپ خواستار يک راى گيرى در مورد استقرار Oker٬ شدند هر دو حزب از سياست دولت آلمان حمايت نمودند و از انجام هر گونه مخالفتى سر باز زدند.
وزير سابق امور خارجه Joschka Fische (حزب سبز) حتى از ايجاد فضاى پرواز ممنوع بر روى سوريه٬ همانى که در ليبى ايجاد شد٬ حمايت نمود.
او استدلال نمود٬ "در اينجا يک فاجعه انسانى در شرف وقوع است. به همين دليل من در مجموع از ايجاد فضاى پرواز ممنوع حمايت ميکنم."
رهبر پارلمانى حزب سبز در مجلس فدرال٬ Jürgen Trittin٬ نيز شکايت کرده است که ناظران سازمان ملل متحد قادر به جلوگيرى از کشتار در حولا نبودند و ماموريت بايد "تقويت ميشد". او نگفت که اين "تقويت" به چه معنايى بود.
در چند بيانيه٬ حزب چپ مخالفت خود را به محموله هاى تسليحاتى به شورشيان و رژيم اسد اعلام کرد٬ اما همزمان خواستار استفاده از تمام امکانات براى حمايت از مخالفان براى تغيير رژيم شد.
در خلال جنگ عراق و اشغال افغانستان٬ برخى مخالفتهاى محدود بوسيله جنبش صلح آلمان سازماندهى شد. در حال حاضر٬ به هر حال٬ اغلب نماينده گان آنها در جهت منافع امپرياليسم تغيير موضع داده اند. بجاى محکوم نمودن جنگ طلبيهاى حکومتهاى غربى٬ يک ابتکار برجسته – Friedenskooperative – فعالانه٬ بعنوان بخشى از کمپين "برگزيدن انقلاب" در جهت جمع آورى پول براى شورشيان کار ميکنند.
نقطه نظر اين گروهها در رابطه با جهت گيرى سياست خارجى آلمان٬ که شکل تهاجمى ترى بخود ميگيرد٬ تغيير ميکند. آنها از جهات مختلف به دولت و اپوزيسيون مخالف وابسته اند و منافع اساسى خود را با يکديگر به اشتراک ميگذارند.

هیچ نظری موجود نیست: