۱۳۸۶ اسفند ۲۰, دوشنبه

افشای توطئه آمریکا علیه حماس

برگرفته از سایت: دنیای ما
يکی از اين اسناد که به مارس 2007 برمی گردد جزييات نقشه ای را برملا می کند که براساس آن قرار بود حماس بطور قهرآميز سرنگون شده و جنبش رقيب آن الفتح، برخوردار از حمايت آمريکا از جنگجويان آن و با اسلحه و پول آمريکايی، قدرت را در دست گيرد.
شبکه الجزيره
برگردان حسن صابونچی
افشای توطئه آمريکا عليه حماس اسنادی که ظاهراً نشان می دهند ايالات متحده درصدد سرنگون کردن دولت فلسطين برهبری حماس بود، علنی شده اند. يکی از اين اسناد که به مارس 2007 برمی گردد جزييات نقشه ای را برملا می کند که براساس آن قرار بود حماس بطور قهرآميز سرنگون شده و جنبش رقيب آن الفتح، برخوردار از حمايت آمريکا از جنگجويان آن و با اسلحه و پول آمريکايی، قدرت را در دست گيرد.
کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه ايالات متحده گفت که او آن گزارش را که در مجله «ونيتی فير» منتشر شده، نخوانده است. با اين وجود، او مسلح کردن الفتح را موجه دانست و گفت شرايط این را ايجاب می کرد.
رايس روز سه شنبه گفت «اين بسيار واضح است که حماس مسلح می شود. و اين بسيار واضح است که بخشاً از طرف ايران مسلح می شود. بنابراين، اگر جواب اين است که حماس از ايران اسلحه بگيرد و کسی نباشد که برای بهبود ظرفيت های امنيتی نيروهای امنيتی مقامات قانونی فلسطين کاری نکند، ان وضيعت مطلوبی نخواهد بود.»
رايس گقت بنابراين، نيروهای بين المللی، منجمله ايالات متحده، در چهارچوب تعهدات خود در منطقه، به همکاری با تشکيلات خودگردان فلسطين برای تقويت نيروهای امنيتی آن ادامه خواهند داد.
مدارک در حال ظهور شواهد نشان می دهند که ايالات متحده از سال 2006 به بعد، در پی بقدرت رسيدن حماس در انتخابات فلسطين، در صدد سرنگون کردن حماس بود. يادداشتی که ظاهراً يک مقام ديپلوماتيک ارشد ايالات متحده در بيت المقدس، در نوامبر 2006 به الفتح فرستاده است می گويد: «اگر حماس در زمان مورد نظر [با دولت جديد] موافقت نکند، شما بايد قصد خود را پيرامون اعلام وضعيت فوق العاده روشن کرده و يک دولت اضطراری که علناً متعهد به آن برنامه باشد را تشکيل دهيد.» با اين وجود، محمود عباس، رئيس جمهور فلسطين، آن نقشه را اجرا نکرد. و بر عکس در اوائل 2007 بعد از درگيری های مسلحانه بين جناح های رقيب در نواز غزه، يک دولت وحدت ملی تشکيل داد. شکست طرح آمريکا در اين مرحله موجب طرح نقشه دوم برای سرنگون کردن حماس با استفاده از نيروی قهريه شد.به نظر می رسد ایالات متحده درصدد بود از محمد دهلان، سرپرست نيروهای امنيتی الفتح استفاده کند. اما، اينهم در نتيجه درگيری های مسلحانه جناح ها شکست خورد و حماس قدرت را بدست گرفت.اسناد نشان می دهند که حماس برای مقابله پيشگيرانه با توطئه آمريکا مجبور به اقدام شد. نيروهای امنيتی الفتح را اردن و مصر آموزش داده بودند و قرار بود از آنجا به نوار غزه فرستاده شوند.
نورالله، خبرنگار الجزيره در رام الله گفت که بسياری از فلسطينی ها از اينکه الفتح آلت دست سياست خارحی آمريکا شده است عصبانی خواهند شد، سياستی که می خواست با سرنگونی حماس که آمريکا آن را يک سازمان «تروريستی» می نامد به ديگران درس بدهد.عباس در اينمورد اظهار نظر رسمی نکرده است.
دنيای ما: جهت مطالعه گزارش تحقيقی مجله «ونيتی فير» به نشانی زير مراجعه نماييد:http://www.vanityfair.com/politics/features/2008/04/gaza200804?printable=true&currentPage=all

هیچ نظری موجود نیست: