۱۳۸۶ اسفند ۲۱, سه‌شنبه

نظر سنجی بی بی سی در مورد ضربه نظامی به ایران

نظرسنجی در 31کشور جهان:تنها 7 درصد از ضربه نظامی به ايران دفاع ميکنند
کاهش حمايت از تحريم
بی بی سی
نظرسنجی در 31 کشور جهان که به سفارش بی بی سی انجام شده حاکی از افت حمايت از اقدامات شديد بين المللی عليه ايران بر سر برنامه اتمی آن کشور است.
اکنون تعداد کسانی که می گويند ايران بايد به خاطر خودداری از تن دادن به قطعنامه های سازمان ملل با تحريم يا ضربات نظامی روبرو شود در مقايسه با 18 ماه قبل کاهش يافته است.
آمريکا و متحدان غربی آن معتقدند ايران ممکن است درحال توسعه ظرفيت ساخت سلاح های هسته ای باشد. ايران با قوت اين ادعاها را رد می کند.
در اين نظرسنجی از بيش از 30 هزار نفر، بيشتر پرسش شوندگان گفتند ايران در صورت نظارت و بازرسی سازمان ملل بايد اجازه توليد سوخت اتمی را داشته باشد.
استيون کال، مدير پايپا، شرکتی که اين نظرسنجی را در همکاری با "گلوب اسکن" به سفارش سرويس جهانی بی بی سی انجام داده است گفت: "به نظر می رسد که مردم بسياری از کشورها علاقه مند به فروکش کردن رويارويی با ايران و استفاده از بازرسی های سازمان ملل برای اطمينان از عدم توسعه سلاح اتمی توسط ايران باشند."
اين نظرسنجی در 31 کشور جهان انجام شد که به مقايسه نتايج با نظرسنجی مشابهی در ژوئن 2006 کمک می کند. حمايت افکار عمومی از تحريم يا زدن ضربات نظامی به ايران در بيش از نيمی از کشورهای مورد مطالعه افت کرده است، از جمله در کشورهايی که حمايت از اقدامات شديد عليه ايران در آنها بالاتر از سايرين بود. به عنوان نمونه در استراليا حمايت از اين اقدام ها 10 درصد (از 52 درصد به 42 درصد)، در بريتانيا 9 درصد (از 43 درصد به 34 درصد) و در آلمان نيز 9 درصد (از 46 درصد به 37 درصد) افت کرده است. در مجموع تنها 7 درصد افراد مورد پرسش در نظرسنجی پايپا گلوب اسکن از ايده زدن ضربات نظامی به ايران برای از کار انداختن برنامه اتمی آن کشور حمايت کرده اند.
به گفته فرانسيس هريسون خبرنگار بی بی سی اکثر مصاحبه های اين نظرسنجی بعد از انتشار گزارش "برآورد اطلاعاتی آمريکا" در دسامبر گذشته انجام شده است. آن گزارش با گفتن اينکه ايران برنامه تسليحات اتمی اش را در سال 2003 متوقف کرد بسياری را شگفت زده کرد. تحليلگران می گويند که آن ارزيابی تا حدودی تلاش های آمريکا و اروپايی ها برای افزايش فشار بر ايران از طريق تحريم های گسترده تر سازمان ملل را تضعيف کرد.
کاهش تنش
با اين حال دولت آمريکا می گويد هنوز ايران را يک خطر می داند و اسرائيل نيز بر اين اعتقاد است که ايران قصد ساخت سلاح های اتمی را دارد. اين دو کشور در کنار کره جنوبی تنها کشورها در نظرسنجی بودند که اکثريت قابل توجه در آنها از تحريم ها يا اقدام نظامی عليه ايران حمايت می کردند. گزارش برآورد اطلاعاتی آمريکا در مقايسه با سال 2006 به کاهش تنش کمک کرده است. در آن سال نظرسنجی بی بی سی نشان داد که نگرانی بين المللی درباره فعاليت های اتمی ايران در اوج خود است. اين همان سالی بود که ايران پلمپ آژانس بين المللی انرژی اتمی بر تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز را فک کرد و اعلام کرد برای نخستين بار موفق به غنی سازی اورانيوم شده است. در 14 کشور از ميان 21 کشوری که در سال 2006 نظرسنجی در آنها صورت گرفت، حداقل 35 درصد از اقدامات شديد عليه ايران حمايت می کردند. در نظرسنجی تازه در سال 2008، اين ميزان حمايت از اقدامات شديد در تنها 9 کشور از 21 کشور مشاهده شد. به طور متوسط، بيش از 40 درصد افراد مورد پرسش در آسيا، آفريقا، خاورميانه و قاره آمريکا از ديپلماسی به عنوان مسير صحيح حمايت کردند.
در اين نظرسنجی که در فاصله 31 اکتبر 2007 تا 25 ژانويه 2008 انجام شد، 32 هزار و 39 نفر در کشورهای آرژانتين، استراليا، کانادا، شيلي، چين، کستاريکا، مصر، السالوادور، فرانسه، غنا، آلمان، بريتانيا، گواتمالا، هندوراس، هند، اندونزي، اسرائيل، ايتاليا، ژاپن، کنيا، مکزيک، نيکاراگوئه، نيجريه، پاناما، فيليپين، پرتغال، روسيه، کره جنوبي، اسپانيا، ترکيه و آمريکا رو در رو يا تلفنی مورد مصاحبه قرار گرفتند. در 13 عدد از اين 31 کشور نظرسنجی به مناطق عمده شهری محدود بود. حاشيه خطا از +/- 2 و 4 دهم تا 4 و 4 دهم درصد متغير است.

هیچ نظری موجود نیست: