۱۳۸۷ آذر ۶, چهارشنبه

اعتراض شدید به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه بریتانیا


وزیر خارجه بریتانیا خواستار فشار کشورهای عرب بر ایران شده بود
ایران به سخنان اخیر وزیر خارجه بریتانیا در مورد برنامه های اتمی جمهوری اسلامی به شدت اعتراض کرده است.
روز چهارشنبه، 26 نوامبر (6 آذر)، سفارت جمهوری اسلامی در امارات متحده عربی با صدور بیانیه ای سخنان دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، در مورد خطرات برنامه های اتمی ایران برای صلح منطقه و جهان و لزوم تلاش دولت های عرب برای وارد کردن فشار بر این کشور را غیرقانونی خواند و آن را محکوم کرد.
وزیر امور خارجه بریتانیا در سخنانی که روز دوشنبه این هفته در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، ایراد کرد گفت که دستیابی ایران به فن آوری نظامی اتمی "تهدیدی فوری" را متوجه ثبات خاورمیانه و سایر نقاط جهان می کند و از کشورهای منطقه خواست تا با وارد کردن فشار بر جمهوری اسلامی، دولت ایران را به توقف برنامه های هسته ای وادار سازند.
سفارت ایران در بیانیه خود آقای میلیبند را به طرح درخواست برای اقدامات غیرقانونی متهم ساخته و افزوده است که در خلال پنج سال گذشته، "اقدامات بدخواهانه معدودی از کشورهای جهان از جمله بریتانیا" خساراتی را به جمهوری اسلامی وارد کرده است.
این بیانیه می افزاید که ایران نیز مانند سایر کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - ان پی تی - از حق انکار ناپذیر استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی برخوردار است و برای پاسخگویی به نیاز روز افزون جمعیت جوان و رو به رشد این کشور، از سال 1957 در جهت استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای فعالیت کرده است.
اشاره سفارت ایران به تحقیقات هسته ای در ایران است که با کمک ایالات متحده و در چارچوب برنامه اتم برای صلح در دهه 1950 میلادی آغاز شد.
سفارت جمهوری اسلامی در بیانیه خود تاکید دارد که ایران همواره به تعهدات خود در چارچوب ان پی تی عمل کرده و فعالیتی ممنوع نداشته است و در نتیجه، حقوق این کشور در زمینه بهره برداری از انرزی هسته ای نباید نقض شود.
این بیانیه مخالفت برخی از دولت ها با برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را محکوم می داند و با اشاره با قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل درخواست تغییر در این برنامه ها، به خصوص تعلیق غنی سازی اورانیوم، تصویب آنها را ناشی از استفاده ابزاری از نهادهای بین المللی به منظور محروم کردن ملت ایران از حقوق خود و تجاوز به حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل توصیف می کند.
در بیانیه سفارت ایران آمده است که "عملکرد معدوی از کشورهای معلوم الحال" علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی در حالی صورت می گیرد که اسرائیل "همچنان به گسترش سلاح های هسته ای خود آن هم تحت حمایت همین کشورها ادامه می دهد."
برنامه 'بدون ابهام'
سفارت ایران در پاسخ خود به اظهارات وزیر امور خارجه بریتانیا می نویسد که جمهوری اسلامی همواره اعلام داشته که در برنامه های هسته ای این کشور ابهامی وجود ندارد و در این راستا، با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده است.

مساله ایران و سوریه در دستور کار اجلاس شورای حکام قرار دارد
در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی، کشورهای مخالف برنامه های هسته ای ایران متهم شده اند که با طرح ابهامات و اظهارات بی اساس، ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را زیر سئوال ببرند و بر اساس ادعاهای بی اساس، پرونده هسته ای این کشور را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده اند.
در مورد ماهیت برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی، سفارت ایران گفته است که آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ادعاهایی که در مورد تخلف ایران از تعهدات خود مطرح شده بی اساس بوده است.
سفارت ایران در امارات در بیانیه اعتراض آمیز خود می نویسد که جمهوری اسلامی با تلاش متخصصان داخلی به فن آوری هسته ای دست یافته تا از این طریق "اقتصاد خود را به رشد و شکوفائی برساند و همچنین ثبات و صلح را در منطقه و جهان تقویت کند."
این بیانیه دولت بریتانیا را به دلیل حمایت از اسرائیل، به عنوان یکی از دارندگان صلاح هسته ای، فاقد صلاحیت قضاوت در مورد برنامه اتمی ایران می داند.
سفارت ایران در امارات به دولت بریتانیا توصیه می کند "سیاست ناکام مانده خود در خصوص ایجاد تفرقه میان کشورهای منطقه از طریق دشمنی و اختلاف را تغییر دهد" و می افزاید که "تنها راه تضمین ثبات و امنیت در این منطقه حساس از طریق همکاری جمعی کشورهای منطقه و عاری از دخالت های خارجی میسر می شود."
پاسخ ایران به اظهارات اخیر وزیر خارجه بریتانیا در آستانه برگزاری اجلاس دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی انتشار یافته است.
این اجلاس با شرکت سی و پنج کشور عضو شورا روز پنجشنبه، 27 نوامبر، در مقر آژانس در وین آغاز به کار می کند و بررسی گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، در مورد برنامه های هسته ای ایران و سوریه از جمله موضوع های اصلی در دستور کار این اجلاس خواهد بود.
مدیرکل آژانس بین المللی در گزارشی در مورد برنامه های اتمی ایران که هفته گذشته تسلیم اعضای شورای حکام شد با اعلام اینکه نشانه ای از فعالیت ایران در زمینه بهره برداری نظامی از برنامه های هسته ای به دست نیامده، همچنان از همکاری ناکافی جمهوری اسلامی در رفع ابهام های باقی مانده در مورد فعالیت های اتمی این کشور سخن گفت.

هیچ نظری موجود نیست: