۱۳۸۷ مرداد ۱۵, سه‌شنبه

تغييرات جديد در سند راهبرد نظامي آمريكا

دنیای اقتصاد - خبرگزاری فارسي روزنامه رژيم صهيونيستي در گزارشي با اشاره به انتشار سند راهبرد دفاع ملي آمريكا در سال ۲۰۰۸ نوشت: وزير دفاع آمريكا نام اسرائيل را در اين سند به عنوان هم‌پيمان اصلي واشنگتن حذف كرده است.به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه هاآرتص با انتشار اين خبر نوشت: در سندي به نام راهبرد دفاع ملي آمريكا كه در سال ۲۰۰۸ به امضاي رابرت گيتس رسيده و قرار است به زودي منتشر شود، وي اسرائيل را از فهرست هم‌پيمانان اصلي آمريكا حذف كرده است.
سند «راهبرد دفاع ملي» سندي رسمي است كه منعكس كننده «دستورالعمل‌هاي وزير دفاع» به نيروهاي مسلح است. اين سند قرار است جايگزين نسخه پيشين آن در سال ۲۰۰۵ شود كه توسط دونالد رامسفلد، وزير دفاع سابق آمريكا ارائه شد.
در اين سند نيز گيتس مدعي شده است كه ايران از تروريسم حمايت مي‌كند، تلاش‌هايي براي تضعيف دموكراسي در حال پيدايش در عراق و افغانستان انجام مي‌دهد و تلاش براي دستيابي به سلاح اتمي چالشي جدي براي امنيت منطقه به‌وجود آورده است.در اين سند آمده است: انگليس، استراليا و كانادا نزديك‌ترين هم‌پيمانان ما هستند. ديگر هم‌پيمانان قديمي آمريكا نيز، ناتو، ژاپن و كره جنوبي هستند. ما به كار براي توسعه و تقويت ديگر روابط خود با هند اقدام خواهيم كرد.
هاآرتص تصريح كرد: اين در حالي است كه از اسرائيل در اسناد ديگري به عنوان هم‌پيمان مهم آمريكا ياد شده و در اين سند به هيچ وجه نامي از آن مشاهده نمي‌شود.
در همين حال وزير دفاع آمريكا در مجله دانشكده جنگ ارتش اين كشور اذعان كرد كه جنگ با ايران از جهات متعددي فاجعه‌آميز خواهد بود.گيتس در مقاله‌اي كه در مجله پاراميترز به چاپ رسيده است با بيان اينكه ارتش آمريكا هم‌اكنون در عراق و افغانستان گرفتار شده است، نوشت: جنگ ديگر در خاورميانه گزينه آخري است كه ما به آن نياز داريم.
وي با تكرار ادعاهاي آمريكا درباره منحرف شدن ايران به سوي سلاح هسته‌اي مدعي شد: به عقيده من ايران از تروريسم حمايت مي‌كند و نيروي بي‌ثباتي در سراسر خاورميانه و جنوب غربي آسيا است.گيتس در ادامه ادعاهاي خود گفت: با وجود سياست‌هاي بي‌ثبات‌گرايانه حكومت ايران و خطرات ايران اتمي در آينده كه به صورت مستقيم يا از طريق گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي است، گزينه نظامي بايد همچنان مطرح باشد.مقاله وزير دفاع آمريكا درباره تفسير قاعده ارائه شده توسط ژنرال فاكس كانر در اوايل قرن بيستم بود كه گفته بود: تا زماني كه مجبور نباشي جنگ نكن. اما اين براي نخستين بار است كه گيتس درباره جنگ با ايران هشدار مي‌داد.البته وي سه ماه قبل در آكادمي ارتش آمريكا در وست پوينت نيز چنين اظهاراتي ارائه داده بود و اين مقاله براساس آن سخنراني نگارش شد.
صاحبنظران مسائل آمريكا بر اين باورند كه اظهارات گيتس حائز اهميت فراواني است، چرا كه باراك اوباما نامزد دموكرات انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا كه به طور كلي با سياست خارجي و دفاعي دولت جورج بوش، رييس‌جمهوري آمريكا مخالف است، به شدت از وي تقدير كرده و حتي متذكر شده است كه ممكن است از وي بخواهد تا در صورت پيروزي‌اش در سمت خود باقي بماند.
مقاله وزير دفاع آمريكا مبني بر مخالف جنگ بودن با ايران در حالي منتشر مي‌شود كه بوش، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه و دريادار مايكل مولن رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا نيز به صراحت مخالفت خود را با حمله به جمهوري اسلامي اعلام كرده و بر گزينه ديپلماتيك براي حل موضوع هسته‌اي تهران تاكيد كرده‌اند.
نارضايتي تل‌آويو
يك پايگاه اينترنتي وابسته به رژيم صهيونيستي گزارش داد كه نخست‌وزير اين رژيم، هفته گذشته يادداشتي محرمانه براي رييس‌جمهور آمريكا فرستاده و در آن نسبت به گام‌هاي استراتژيك دولت آمريكا براي آشتي با ايران اعتراض كرد.به گزارش ايسنا، پايگاه اينترنتي دبكا فايلز گزارش داد كه ايهود اولمرت، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در اين يادداشت با لحن تلخي نوشت: اين اقدام‌هاي آمريكا با درك مشترك رژيم صهيونيستي و آمريكا در زمينه ايران در سال اخير تضاد دارد و رژيم صهيونيستي از پيش در اطلاع قرار نگرفته بود.
وي گفت: بوش قول‌هايي را كه در ملاقات‌هاي رودررو با اولمرت به وي داده بود، شكسته است.نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در اين يادداشت با تكرار اتهام‌هاي غرب مبني‌بر نظامي بودن برنامه هسته‌اي ايران مدعي شد كه اگر كاري براي جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي انجام نگيرد، تهران تا سال ۲۰۰۹ يعني در شش تا هشت ماه آينده به اجزاي لازم براي توليد يك سلاح هسته‌اي دست خواهد يافت. منابع دبكا فايلز در واشنگتن افزودند كه بوش هنوز به اين نامه پاسخ نداده است.
منظور اولمرت از اقدام‌هاي آشتي‌جويانه آمريكا در قبال ايران، به ظاهر تصميم اخير دولت جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا براي فرستادن ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريكا به نشست ژنو بوده است كه شنبه گذشته انجام شد.در اين نشست سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي و نمايندگان ساير كشورهاي گروه ۱+۵ (انگليس، فرانسه، روسيه، چين و‌ آلمان) ديدار و درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت‌وگو كرد.
ايران قرار است پاسخ خود را به بسته مشوق‌هاي اقتصادي و سياسي كه در ازاي تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي به تهران ارائه شده است، ارائه كند.

هیچ نظری موجود نیست: