۱۳۸۷ مرداد ۱۶, چهارشنبه

حمايت دکتر اکبر اعتماد رییس سازمان انرژی اتمی ایران درقبل از انقلاب از برنامه انرژی هسته ای جمهوری اسلامی


عصرایران؛
اولین رییس سازمان انرژی اتمی ایران که حدود 34 سال قبل در زمان پهلوی فعالیت اتمی ايران را آغاز کرد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خارج از کشور رفت، از دولتمردان خواست تسلیم خواسته های بین المللی برای توقف روند غنی سازی نشوند.
دکتر اکبر اعتماد در گفت و گو با تایم تاکید کرد: در زمان شاه هم با آمریکایی ها به این نتیجه رسیدیم که ایران شدیداً به انرژی اتمی نیاز دارد زیرا جمعیت ما رو به رشد بود و نفت و گازمان هم بالاخره روزی به پایان می رسید.وی خاطرنشان کرد: هر چند در رژیم قبلی فعالیت داشتم ، اما دلیل نمی شود که بخواهم تصمیمی ناعادلانه بگیرم و مقابل رژیم فعلی موضع گیری کنم زیرا آنها قصد احقاق حق مردم را دارند و صادقانه سخن می گویند اما غرب با رفتار جنگ طلبانه اش مشغول سوق دادن ایران به سوی سلاح اتمی است حتی اگر خودشان هم چنین تصمیمی نداشته باشند.
دکتر اعتماد در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: اروپایی ها به مقامات ایران می گویند که غنی سازی را متوقف کنید تا با شما حرف بزنیم. اما ایرانیان این کار را کردند و هیچ اتفاقی نیفتاد. زمان شاه - مخلوع- هم با فرانسه و آلمان قراردادهایی امضا کردیم و آنها به تعهداتشان پایبند نماندند. اگر من در رژیم فعلی فعالیت و نقشی داشتم، هیچگاه به غرب اطمینان نمی کردم.وی افزود: آنها قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری هم به ایران نمی دهند که می تواند جان صدها نفر را حفظ کند و در چنین وضعیتی چگونه می توان به تحویل سوخت هسته ای توسط آنها به ایران امیدوار بود؟
دکتر اعتماد با انتقاد شدید از فرمانده نیروی دریایی آمریکا که چندی پیش مردم و مقامات کشورشان را "مورچه" هایی خوانده بود که در زمان مقتضی باید له شوند افزود: اینگونه ادعاها واقعا تحقیرآمیز است و چنین حرف هایی حکایت از عدم شناخت کافی از ملت ایران را دارد.
دکتر اعتماد در دفاع از حق مسلم هسته ای ایران تصریح کرد: آمریکایی ها زمانی که به NPT نیاز دارند از آن صحبت می کنند و هنگامی که نیازی به آن نمی بینند، آنرا به گوشه ای پرتاب می کنند که این عمل شایسته برخورد با یک معاهده بین المللی نیست. وی در خاتمه یادآور شد: در دنیای امروز اگر ضعیف باشید، به شما حمله می کنند وگرنه، خطری شما را تهدید نخواهد کرد. در نتیجه باید کشوری قوی باقی بمانیم و به این تهدیدات تحقیرآمیز پایان دهیم. قوی بودن در وضعیت فعلی نیز بدین معناست که به حرف دیگران گوش ندهیم.
به نوشته تایم دکتر اکبر اعتماد طی کنفرانس دانشگاهی در تورنتو نیز گفته است: ایران اواخر سال 2003 میلادی فعالیت غنی سازی اورانیوم را متوقف کرد و به دستور اروپا گوش کرد تا مذاکرات روند خوبی داشته باشد. اما چه اتفاقی افتاد؟ هیچ!هفته نامه "تایم" نوشت: ایران نیز به عنوان یک امضاء کننده پیمان عدم تولید سلاح های هسته ای (NPT ) قانونا قادر به غنی سازی اورانیوم تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است. در عین حال آمریکا و متحدانش از این هراس دارند که حتی ساخت نیروگاهی با فعالیت صلح آمیز در ایران در آینده تبدیل به مکانی برای تولید سلاح های اتمی شود.
تایم همچنین با ابراز شگفتی از اینکه یک فردی نظیر دکتر اعتماد به حمایت از سیاست اتمی رژیم فعلی در ایران برخاسته است ، نوشت: این نکته واقعاً جای تعجب دارد و ظاهراً در صورت تداوم وضعیت فعلی که ایران غنی سازی را ادامه می دهد ، اوضاع دیپلماتیک غرب رو به بن بست است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام بر شما دکتر اعتماد که به درستی فهمیده اید که انگیزه و هدف غرب به سرکردگی آمریکا چیست که همانا پاره پاره کردن ایران برای از میان بردن قدرت طبیعی مام میهن است تا رقیبی در کنترل جریان انرژی در منطقه (٤٠ درصد کل جهان) وجود نداشته باشد. هرکاری از دستمان برآید گرچه جان باشد آماده ایم.
بدرود