۱۳۹۰ بهمن ۲۱, جمعه

دوسوم ايرانيان مي‌گويند تحريم‌ها به زندگی آنان لطمه زده است
براساس نتيجه نظرسنجی مؤسسه گالوپ، حدود دوسوم ايرانيان مي‌گويند که تحريم‌های جديد سازمان ملل، آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران به «وضعيت و کيفيت زندگی» آن‌ها لطمه زده است.

مؤسسه گالوپ در يک نظرسنجی که از طريق تماس‌های تلفنی با يک هزار بزرگسال ايرانی در فاصله زمانی ۱۶ دسامبر ۲۰۱۱ تا ۱۰ ژانويه ۲۰۱۲ در ايران انجام داده، سؤال‌هايی را درمورد اثرات تحريم ها بر زندگی ايرانيان پرسيده است.

درمورد «ميزان» اثرات تحريم های اخير سازمان ملل، آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران بر وضعيت معيشتی مردم، پاسخ‌ها متفاوت بوده است؛ ۲۷ درصد «تا حدود زيادی»، ۳۸ درصد «تا حدودی»، ۲۵ درصد «به هيچ وجه» و ۹ درصد «نمي‌دانم يا امتناع از پاسخگويی» را در پاسخ به اين سؤال اعلام کرده‌اند.

در اين نظرسنجی ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که درمدت ۱۲ ماه گذشته ايامی وجود داشته که برای خريد غذای مورد نياز خود يا خانواده پول کافی نداشته‌اند. اين رقم نشان مي‌دهد که ناتوانی خريد مواد غذايی در ايران در مقايسه با سال ۲۰۰۵، سه برابر شده است.

طبق اين نظرسنجی نوسانات اقتصادی حاکم بر ايران بر وضعيت خلق و خوی روزانه ايرانيان نيز اثر منفی گذاشته است و ۵۵ درصد از شرکت کنندگان بيشتر اوقات روز قبل نگران بوده‌اند. اين رقم در نظرسنجی که گالوپ از فوريه تا مارس سال گذشته انجام داد، ۳۸ درصد بود.

برهمين اساس ۴۷ درصد از افراد اين نظرسنجی گفته‌اند که طی روز قبل خشمگين بوده‌اند اما در نظرسنجی سال گذشته اين رقم ۳۵ درصد بود.

به نوشته گالوپ اثرات تحريم‌ها روی زندگی روزمره مردم يکی از نگراني‌های عمده دولتمردان آمريکا است که در عين حال که تلاش مي‌کنند عرصه را بر رهبران ايران تنگ کنند تا از برنامه هسته‌ای خود دست بکشند، در جست‌وجوی تعامل با مردم عادی ايران هستند.

کارشناسان گفته‌اند که تحريم‌های اقتصادی علاوه بر پيامدهای بشردوستانه احتمالي، مي‌تواند احساسات ضدغربی را در ايران تشديد و حمايت مردم از حکومت کنونی تهران را تقويت کند.

طبق اين نظرسنجی تمايل مردم ايران به رهبران غربی پايين است؛ هشت درصد رهبری آمريکا، ۷ هفت درصد رهبری بريتانيا و ۱۳ درصد رهبری آلمان را تائيد کرده‌اند و اين نتايج مشابه نتايج نظرسنجی سال گذشته است.

چنين نتايجی بيانگر دو نکته است؛ نکته نخست اين که نبايد اعتراض‌های مردم ايران عليه حاکميت اين کشور را به معنی حمايت آن‌ها از غرب تفسير کرد و نکته بعدی اين است که رهبران غربی بايد اثرات ناخواسته تحريم‌ها روی زندگی مردم ايران را درنظر داشته باشند.

اين نظرسنجی از طريق تماس‌های تلفنی گالوپ با يک هزار بزرگسال ۱۵ سال به بالا انجام شده و ضريب خطای آن ۳.۸ درصد اعلام شده است.
مردمک

هیچ نظری موجود نیست: