۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۶, شنبه

آمریکا دادگاه نظامی گوانتانامو را تعطیل نمی کند




باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرده است که محاکم نظامی بازداشتگاه گوانتانامو که برای محاکمه متهمان به فعالیت های تروریستی تشکیل شده اند تعطیل نخواهند شد.
رئیس جمهوری آمریکا ضمن تجدید نظر در موضع قبلی خود دستور داده است محاکمه نظامی تعدادی از زندانیان گوانتانامو تحت شرایطی تازه در گوانتانامو مجددا برگزار شود.
این تصمیم خشم گروه های طرفدار حقوق بشر را در پی داشته است.
سازمان عفو بین الملل و اتحادیه آزادی های مدنی حقوق بشر از جمله سازمان هایی هستند که روز جمعه از دستور باراک اوباما انتقاد کردند.
محاکمه حدود ۲۰ تن از زندانیان گوانتانامو از زمان ریاست جمهوری جورج بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا در هیاتی قضایی بنام کمیسیون نظامی در جریان افتاد.
باراک اوباما پیشتر ضمن انتقاد از این کمیسیون آن را ناکامی بزرگی توصیف کرده بود.
وی در روز دوم ورود به کاخ سفید دستور داد فعالیت این نهاد قضایی برای ۱۲۰ روز به حالت تعلیق درآید تا وضعیت حقوقی آن را بررسی شود.
گروه های طرفدار حقوق بشر انتظار داشتند که کاخ سفید به طور کامل این نهاد را تعطیل و زندانیان گوانتانامو را در داخل آمریکا در دادگاه های فدرال محاکمه کند.
اما رییس جمهوری آمریکا روز جمعه (۱۵ مه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به وزارت دفاع دستور اصلاح ساختار کمیسیون نظامی در گوانتانامو را داده است.
وی در این بیانیه گفته است هیچگاه به طور اصولی با کمیسیون یاد شده که کنگره آمریکا آن را در سال 2006 تاسیس کرد، مخالف نبوده است.
به گفته باراک اوباما چنین کمیسیونی اگر به طور درست سازماندهی و اداره شود می تواند برای محاکمه دشمنانی که قوانین جنگ را زیر پا گذاشته اند استفاده شود.
بر اساس دستور باراک اوباما متهمانی که در برابر این کمیسیون نظامی محاکمه شوند از حقوق بیشتری برخوردار خواهند بود.
وی به وزارت دفاع آمریکا دستور داده است اتهاماتی که با استفاده از شگردهای خشن و شکنجه از متهمین بدست آمده در کمیسیون نظامی علیه آن ها استفاده نشود.
بر اساس دستور باراک اوباما متهمین همچنین در انتخاب وکیل خود از حقوق بیشتری برخوردار خواهند بود.
اصلاحات وی همچنین شامل محدودیت استفاده از شواهد مبتنی بر شایعات و حفاظت از بازداشت شدگانی که حاضر نیستند شهادت دهند می شود.
آقای اوباما در نظر دارد که مدت تعلیق محاکمه در کمیسیون های نظامی را تا چهار ماه دیگر تمدید کند تا فرصت کافی برای اعمال اصلاحات در قوانین مربوط به آن فراهم شود.
در حال حاضر ۲۴۱ نفر در پایگاه نظامی گوانتانامو در کوبا در حال بازداشت به سر می برند. از این تعداد دادستان ها علیه ۲۱ تن در کمیسیون نظامی گوانتانامو کیفرخواست صادر کرده اند.
انتظار می رود سایر بازداشت شدگان آزاد شوند یا به کشورهای دیگر منتقل شوند یا احتمالا برای محاکمه در دادگاه های فدرال، توسط دادستان های غیر نظامی به آمریکا منتقل شوند.
گروه های مدافع حقوق بشر شدیدا از تصمیم باراک اوباما برای محاکمه تعدادی از بازداشتی های گوانتانامو در خارج از دادگاه های فدرال انتقاد کرده اند.
جاناتان هافتز از اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا گفته است:" همه بازداشت شدگانی که در گوانتانامو بسر می برند می توانند در دادگاه های عادی فدرال محاکمه شوند."
در تحولی دیگر یک شهروند الجزایر که از هفت سال پیش در گوانتانامو بود به فرانسه تحویل داده شده است.
لاخدر بومدین، تبعه الجزایر، روز جمعه به فرانسه فرستاده شد تا به بستگانش در این کشور ملحق شود.

هیچ نظری موجود نیست: