۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه


زرادخانه خاورمیانه
روز دوشنبه بیست وهفتم آوریل موسسه تحقیقات صلح استکهلم که یک موسسه تحقیقاتی معتبر بین المللی ا ست گزارشی دررابطه با صادرات اسلحه به منطقه خاو رمیانه منتشر کرد دراین گزارش آمده است :
صدور اسلحه به خاورمیانه بین سالهای 2003 تا 008 2میلادی در مقایسه باسالهای 1999 تا 2003 سی هشت در صد افزایش یافته است . براساس این گزارش اما رات متحده عربی بزرگترین وارد کننده سلاح درمنطقه و دو مین وارد کننده درجهان بعداز چین وهنداست . این امیر رنشین در فاصله سالهای 2003 تا 2008 هشتاد فروندهو اپیمای جنگی اف – 16 از ایالات متحده آمریکا وپنجاه فروند جنگنده بمب افکن میراژ از فرانسه خرید اری کرده . " پیتر من "یکی از پژوهشگران این موسسه سو ئدی در گفتگو با خبر گزاری اسوشیتد پرس گفته است "صدور اینهمه اسلحه به منطقه ایکه ما شاهد بحران ها وتنش های گسترده ای هستیم بشدت مایه نگرانی است "آقای پیترمن " هشدار داده است که" این روند می تواند موجبات واکنش ایران را فراهم کند واین کشوررا به دستیابی به سلاح هسته ای حریص تر سازد".او همچنین می افزاید "درحالی که عربستان سعودی وامارات متحده عربی برنامه تسلیحاتی خودرا با چنین شتابی گسترش می دهند این خطررا بوجود می آورد که ایران بیش ا ز هر زمان دیگری احساس خطر نماید که عکس لعمل آن کاملا روشن است ."
در بخش دیگری از گزارش موسسه پژوهشی استکهلم آمده است :
"در مدت یکدوره چهار ساله امارات متحده عربی سی و چهار در صد کل واردات سلاح خاورمیانه را به خود اختصاص داده است دراین رابطه اسرائیل با بیست ودو در صد ومصر با 14 درصد در رده های بعدی قراردارند. درحالیکه برخلاف بعضی گمانه زنی ها سهم واردات اسلحه ایران فقط پنج در صد بوده است "
لازم به یاد آوری است که آمریکا بزرگترین صادرکننده اسلحه به خاورمیانه است وسی یک در صد بازار اسلحه جهانی را دراختیار دارد. وبیش از یک سوم کل صادرت اسلحه آمریکا به خاور میانه اختصاص دارد.در بین صادرات آمریکا به خاور میانه بیش از پنج هزار بمب هدایت شونده و نزدیک دویست هواپیمای جنگی دیده می شود. دراین میان روسیه و بریتانیا وفرانسه وآلمان پس از امریکا بیشترین صادرات سلاح دنیارا در اختیار دارند .
براستی منطقه آسیب پذیر خاورمیانه ظرفیت چنین زراد خانه خطرناک را دارد ؟ این سوالی است که آقای اوباما که باشعار تغییر قدم به کاخ سفید گذاشتته و به گفته خود به صلح پایدار می اندیشد باید به جامعه جهانی پاسخ بدهد .

حسن کیوده دوم( می) 2009

هیچ نظری موجود نیست: