۱۳۸۷ آبان ۹, پنجشنبه

سوری ها در اعتراض به حمله آمریکا تظاهرت کردند


هزاران نفر در دمشق، پایتخت سوریه، در اعتراض به حمله آمریکا به روستایی در نزدیکی مرز این کشور با عراق دست به تظاهرات زده اند.
سوری ها می گویند که در حمله چهار روز پیش آمریکا به این روستا هشت غیرنظامی کشته شده اند.
مقامات آمریکایی حاضر نشده اند در ارتباط با این حادثه ابراز نظر کنند اما مقاماتی که نامشان افشا نشده است گفته اند که هدف از این حمله رهبر شبکه ای بوده که جنگجویان خارجی را به داخل عراق قاچاق می کرده است.
بسیاری از تظاهرکنندگان تصویر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه یا پلاکاردهایی که مضمون آنها محکوم کردن حمله آمریکا به عنوان اقدامی تروریستی بوده است، حمل می کردند.
پلیس ضد شورش، که به باتوم و سپر مجهز بودند، ساختمان سفارت آمریکا در دمشق را احاطه کردند.
سفارت آمریکا در دمشق امروز (30 اکتبر)، تعطیل بود چون گفته شده است که در ارتباط با مسائل امنیتی نگرانی های فزاینده ای وجود دارد.
سوریه به سازمان ملل در ارتباط با حمله روز یکشنبه (26 اکتبر)، شکایت کرده است و از آمریکا خواسته عذرخواهی کند.
سوریه همچنین هشدار داده است که اقدامی مشابه از سوی آمریکا صورت بگیرد همکاری خود را در زمینه امنیت مرزی عراق متوقف خواهد کرد.
سوریه هر گونه تردد جنگجویان خارجی از مرز مشترک دو کشور را رد کرده است.
در همین حال، عراق گفته است که نتیجه تحقیقاتش درباره حمله روز یکشنبه آمریکا به خاک سوریه را با مقامات سوری در میان خواهد گذاشت.
خشم بازماندگان حمله
روز پنجشنبه (30 اکتبر)، هزاران نفر پرچم و پلاکارد به دست به خیابان های دمشق سرازیر شده اند. روی پلاکارد آنها شعارهایی مانند "مقاومت در برابر تروریسم آمریکایی" و "آمریکا حامی جنگ های خانمان برانداز" نوشته شده است.
سفارت آمریکا در دمشق گفته است که مدرسه آمریکایی در این شهر به طور موقت تعطیل خواهد شد و به شهروندان آمریکایی هشدار دارد از محل سفارتخانه آمریکا دوری کنند.
این مدرسه و مرکز فرهنگی که وابسته سفارت آمریکا هستند به رغم دستور دولت سوریه به کار خود ادامه داده اند.
پنج تن از کشته شدگان حمله روز یکشنبه اعضای یک خانواده بوده اند و پل وود، گزارشگر بی بی سی در دمشق با زنی حرف زده است که گفته شوهر و چهار پسرش را در این حادثه از دست داده است.
این زن در یکی از بیمارستان های سوریه بستری بوده و گفته است که جراحاتش ناشی از حمله هوایی بوده است.
او به گزارشگر بی بی سی گفت: "من رفتم بیرون تا پسرم را به داخل بیاورم که آمریکایی ها به سمت من تیراندازی کردند."
او گفت همه مردانی که کشته شده اند در حال ساخت خانه ای بوده اند که در مجتمعی که آمریکایی ها در آن فرود آمده بودند، قرار دارد. او هر گونه ارتباط میان آنها و شبکه القاعده را رد کرد.
گزارشگر بی بی سی گفت با این که هنگام انجام مصاحبه با مجروحین مقامات سوری حضور داشتند و روشن بود که از دستورات مقامات پیروی می کرده اند اما خشمی که در چهره آنها دیده می شد، به نظر واقعی می آمد.

هیچ نظری موجود نیست: