۱۳۸۷ آبان ۶, دوشنبه

سوریه آمریکا را در ارتباط با حمله محکوم کرد


ولید معلم، وزیر خارجه سوریه از آمریکا و عراق خواسته است درباره حمله ای که روز یکشنبه توسط چند هلیکوپتر به خاک این کشور شده است، تحقیق کنند.
سوریه می گوید در این حمله هشت نفر کشته شده اند و ارتش آمریکا مسبب آن بوده است.
آقای معلم، که برای دیدار و گفتگو با مقامات بریتانیایی به لندن سفر کرده است، حمله صورت گرفته را اقدامی مجرمانه و تعدی تروریستی توصیف کرده و گفته است که اگر این کار تکرار شود، دولت از قلمرو سوریه دفاع خواهد کرد.
ارتش آمریکا رسما بیانیه ای صادر نکرده است اما گزارش هایی که در واشنگتن منتشر شده اند از منابع ناشناس نقل قول کرده اند که نیروهای ویژه آمریکایی حملات را صورت داده اند و هدفشان جنگجویان وابسته به شبکه القاعده بوده است.
اما وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه (27 اکتبر)، گفت که سوریه تمام تلاش خود را برای کنترل رفت و آمدهای مرزی انجام داده است تا از عبور شورشیان به داخل عراق جلوگیری کند.
پیشتر دولت عراق گفت حمله هوایی به سوریه در روز یکشنبه (26 اکتبر)، که سوریه آمریکا را بانی آن می داند، با هدف سرکوب شورشیانی صورت گرفته است که در حملات مرزی دست داشته اند.
سوریه می گوید دلیلی برای این حمله، که هشت غیرنظامی قربانی آن شده اند، وجود نداشته است. آقای معلم گفت که از جمله کشته شده ها یک پدر و سه فرزندش بوده اند.
وزیر خارجه سوریه در یک کنفرانس خبری در لندن گفت که حمله ای که انجام شده "به خاطر اشتباه نبوده است."
تلویزیون سوریه تصاویری از ساختمان مورد حمله و همچنین صحنه هایی از اجساد خون آلود پخش کرده است.
ارتش آمریکا گفته است که اطلاعی در این باره ندارد اما علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق گفته است که منطقه ای که مورد حمله قرار گرفته است توسط شورشیانی استفاده می شده که مسبب کشته شدن سیزده مامور پلیس ساکن یک روستای مرزی بوده اند.

اخیرا یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا گفته بود که مرز سوریه "گذرگاهی بدون کنترل" برای ورود جنگجویان خارجی به خاک عراق است.
جهاد مقدسی، سفیر سوریه در بریتانیا، روز گذشته گفت که عملیات نظامی نیروهای آمریکایی در سوریه چند کشته و شماری نیز زخمی به جای گذاشته است.
به گفته این مقام سوری، در حمله نیروهای آمریکایی به یک مزرعه در ناحیه ابوکمال ۸ غیرنظامی که در بین آن ها زنان و یک کودک بودند، کشته شده اند.
مطبوعات سوریه روز یکشنبه (۲۶ اکتبر) اعلام کردند که چند فروند هلیکوپتر آمریکایی به روستایی در شرق سوریه در حوالی مرز عراق حمله کرده اند.
تلویزیون گفت که سربازان آمریکایی به یک ساختمان در روستای السکریه در پانصد و پنجاه کیلومتری شمال شرقی دمشق، پایتخت حمله کرده اند.
کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دیوید میلیبند، همتای بریتانیایی خود برگزار کند اما این برنامه لغو شده است. وزرات خارجه بریتانیا گفته است که دو طرف موافقت کرده اند که برگزاری کنفرانس خبری رسمی بعد از دیدار و گفتگوهای آنها "اقدامی مناسب" نیست
دولت آمریکا و وزرات دفاع این کشور (پنتاگون) گفته اند در این ارتباط اطلاعی ندارند اما یک سخنگوی ارتش آمریکا در عراق، گفته که این گزارش ها در دست بررسی است.
سفیر سوریه در بریتانیا سکوت دولت آمریکا را مشکوک خوانده است. او همچنین اقدام نیروهای آمریکایی در سوریه را عملی خصمانه علیه حاکمیت ملی سوریه دانسته و آن را محکوم کرده است. آمریکا بارها سوریه را متهم کرده است که به شورشیان اجازه ورود به عراق از طریق مرزهای خود را می دهد. سوریه این ادعا را رد می کند.
جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق ماه پیش در دیدار با جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا گفت که سوریه و ایران -که از سوی آمریکا به دخالت در اوضاع عراق متهم اند- مشکلی برای عراق ایجاد نمی کنند.
سوریه پس از بیست و شش سال، در ماه میلادی جاری سفیری به عراق فرستاد. وزارت امور خارجه سوریه به دنبال این حملات، کاردار آمریکا و عراق را به این وزارت خانه احضار کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: