۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

فتوای تونی بلر


آنتونی چارلز لینتون بلر نخست وزیر اسبق بریتانیا همزمان باانتشار کتاب یادمانده هایش "سفر" درضرورت مقابله با برنامه هسته ای ایران گفت " این حمله باید پیش از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انحام گیرد نه بعدازآن ." اوافزود "این عملیات ممکن است ایران را به آشوب وناآرامی کشاند وپی آمدهای خطرناکی نیز داشته باشد اما من درمقابل مسلح شدن آن کشور به سلاح اتمی هیچ خطری را مانع حمله نظامی نمی دانم. " او همچنین طی مقاله ای با اشاره به ازسرگیری یک مسابقه تسلیحاتی درمنطقه می نویسد" نتیجه دستیابی ایران به بمب اتمی این خواهدبودکه دیگر کشورهای منطقه نیز درصدد مسلح شدن بسلاح هسته ای بر آیند که دراینصورت تعادل قوا دراین منطقه بشدت بهم خواهدخورد" اما آقای بلر درحالی چنین فتوائی را صادرمی کند که دکتر هانس بلیکس مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی درگفتگو باشبکه تلویزیونی الجزیره تاکید می کندکه " سلاح اتمی اسرائیل برفضای خاورمیانه سایه افکنده وآقای یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی هیچ شانسی برای متقاعد کردن اسرائیلی ها به امضای پیمان منع گسترش سلاح های اتمی ندارد چرا که اسرائیل تاکنون بارها از امضای این معاهده سرپیچی کرده است . " دکتربلیکس دراین گفتگو همچنین ادعای اسرائیلی ها درخصوص داشتن سلاح اتمی به بهانه تضمین موجودیت شان را رد کرده وگفته است " اعتقاد به این ادعا ندارد" او دربخش پایانی مصاحبه خود در رابطه با برنامه هسته ای ایران می گوید" زمان آن فرا رسیده است که صحبت از تهدیدات و استفاده از گزینه نظامی برعلیه ایران متوقف شود چرا که سخن از جنگ بمیان آوردن اوضاع را پیچیده تر می کند.

جنگ افروزان همیشه تشنه خونند

آقای بلر درتوجیه حمله به عراق و شرکت درویرانی ونسل کشی درآن کشورمی گوید" بعنوان انسان دوستی وبه دلیل اعتقادات شخصی وبرای یک امر نیک نیروهای بریتانیا را به عراق فرستادم " یعنی حمله بی دلیل به یک کشور ضعیف تر وکشتار و آواره کردن صدها هزارانسان که غیراز عراقی بودن گناه دیگری نداشتند بزعم آقای بلر "انسان گرائی وکار نیک " است . وامروز که دستش از قدرت کوتاه شده مایل است آمریکا واسرائیل باحمله نظامی به ایران این " کارنیکو وانسان دوستانه" را نیابتا ازجانب اوانجام دهند. چرا که جنگ افروزان همیشه تشنه خونند .
گرچه سخنان آقای بلر به رجزخوانی های آدلف هیتلرنزدیکتراز اظهار نظر یک سیاستمدار قرن بیست ویکمی است ونیازی به پاسخ گوئی نداردولی برای اثبات کج اندیشی پیروان مکتب " جنگ ولو به بهای انهدام کره زمین" ازایشان می پرسم:
 1- دستیابی ایران به بمب اتمی تعادل کدام نیرو درمنطقه را بهم می زند؟ " تعادل نیروی اتمی" را که منحصرا دراختیار اسرائیل قراردارد؟
 2- آیا انعقاد قرارداد شصت میلیارد دلاری بین ایالات متحده آمرکا وعربستان سعودی وفروش پیشرفته ترین سلاح ها به آن کشور "تعادل نیرو" درمنطقه را بهم نمی زند؟
 3- چگونه بود که با مسلح شدن اسرائیل به سلاح هسته ای دیگرکشورهای منطقه وبخصوص همسایگان عرب که با آن کشور اختلافات دیرینه سرزمینی و عقیدتی دارند دست به انجام مسابقه تسلیحاتی اتمی نزدند؟
 سخن آخر: اگرآقای بلر درنوشتن کتاب خاطراتش بجای توسل به "دروغ شیرین" به بیان "حقیقت تلخ " می پرداخت واشتباهات وحشتناک خودرا بعهده می گرفت چه بسا خانواده های سربازان انگلیسی جان باخته درجنگهای ننگین افغانستان وعراق درآمد حاصله از فروش کتاب خاطرات او را "پول خون " نمی نامیدند.
 حسن کیوده
 هفدهم سپتامبر



هیچ نظری موجود نیست: