۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

جان بولتون: اسرائیل تا جمعه برای حمله به ایران وقت دارد




در آستانه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر برخی مقام‌های آمریکایی به اسرائیل هشدار داده‌اند که فرصت حمله به ایران را از دست ندهد.

جان بولتون: اسرائیل تا جمعه برای حمله به ایران وقت دارد

جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفت: با توجه به آن که روسیه و ایران اعلام کرده‌اند که روز جمعه (29 مرداد) نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی خواهند کرد، بنابراین اسرائیل تنها سه روز فرصت دارد به ایران حمله کند.

آقای بولتون ساعاتی پیش از گفت‌وگو با رادیو اسرائیل، در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز اعلام کرد که اسرائیل تنها هشت روز فرصت دارد به ایران حمله کند.

آقای بولتون در مصاحبه با فاکس نیوز هشدار داد که برای اسرائیل خیلی دیر خواهد بود که پس از هشت روز دیگر به نیروگاه بوشهر حمله کند زیرا هرگونه حمله به این نیروگاه موجب پراکنده شدن تشعشعات هسته‌ای و آسیب آن روی غیرنظامیان ایرانی خواهد شد.

این سیاستمدار جنجالی آمریکایی گفت: بنابراین اگر اسرائیل قصد حمله به نیروگاه بوشهر را دارد باید این اقدام را درمدت هشت روز آینده انجام دهد.

آقای بولتون از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به عنوان «سلاح ایران» نام برد و تاکید کرد که اگر اسرائیل به ایران حمله نکند آن‌گاه این کشور به سلاحی دست خواهد یافت که هیچ‌یک از مخالفان اسرائیل یا دشمنان آمریکا در خاورمیانه آن سلاح را ندارند.

جان بولتون درعین حال گفت که از نظر او اسرائیل در هشت روز آینده به ایران حمله نخواهد کرد اما نگران است که اسرائیل این فرصت حمله را از دست بدهد.

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل از نقش روسیه در ساخت نیروگاه بوشهر انتقاد کرد و گفت که «دولتمردان روسیه اغلب آمریکا و ایران را به جان هم می‌اندازند.»

این در شرایطی است که ایران احتمال حمله ازسوی دشمنان دیرینه خود به نیروگاه بوشهر را رد کرده است.

آمریکا و متحدانش نسبت به اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابراز تردید کرده و گفته‌اند که ایران تحت پوشش نیروگاه بوشهر قصد دستیابی به سلاح اتمی را دارد. ایران این ادعا را رد کرده و هدف از اجرای برنامه هسته‌ای را تامین برق و انرژی اعلام کرده است.

براساس گزارش خبرگزاری مهر مرحله مقدماتی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر که مشتمل بر انتقال سوخت هسته‌ای به استخر این نیروگاه است روز شنبه 30 مرداد ماه با حضور هیئت روسی به سرپرستی سرگئی کرینکو، مدیرکل روس اتم و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عملیاتی می‌شود

تهدید ایران؛ بستن تنگه هرمز و گروگان‌گیری

علی شادمانی، رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از «بستن تنگه هرمز» به عنوان نخستین واکنش ایران به حمله احتمالی علیه نیروگاه بوشهر نام برد.

حدد 40 درصد از نفت حمل شده در تانکرهای نفتی جهان از تنگه استراتژیک هرمز عبور می‌کند که خلیج فارس را به دریای عمان وصل می‌کند.

سردار شادمانی در توضیح دومین اقدام ایران گفت: در اقدام دوم طرحی داریم که نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه‌های افغانستان و عراق را به گروگان درخواهیم آورد و اجازه هیچ‌گونه حرکتی را به آنها نخواهیم داد.

این مقام ایران از اسرائیل به عنوان «حیات خلوت آمریکا» نام برد و گفت: اگر کوچک‌ترین تجاوزی به ایران شود، این حیات خلوت را در آسایش نخواهیم گذاشت.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم گفت که چنین تهدیدهایی برای حمله به ایران تکراری و بی‌معنی شده‌اند که به گفته او «توسط سران رژیم صهیونیستی» بیان شده‌اند.



آقای مهمان‌پرست در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران اعلام کرد: بر اساس مقررات بين‌المللی، نمی‌توان به تاسيساتی كه دارای سوخت واقعی هسته‌‌ای باشد صدمه‌ای وارد كرد و به دليل تبعات فراوان انسانی كه دارد اين موضوع تاكيد شده است.

گمانه‌زنی گلدبرگ

جفری گلدبرگ، نویسنده سرشناس مجله آمریکایی آتلانتیک، توصیه جان بولتون به اسرائیل برای حمله به ایران در هشت روز آینده را امکان‌پذیر نمی‌داند.

آقای گلدبرگ که هفته پیش مقاله‌ای مفصل در مورد محاسبات استراتژیک اسرائیل درمورد حمله به ایران نوشت، در شماره روز سه‌شنبه 17 اوت مجله آتلانتیک نوشته است: بعید است که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، با نظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، موافقت کند و در اقدامی شتا‌ب‌زده به ایران حمله کند.

به باور گلدبرگ از نظر دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، ایران هسته‌ای یک چالش برای امنیت ملی آمریکا است اما ازنظر اسرائیل، ایران هسته‌ای تهدیدی برای موجودیت ملی اسرائیل است. بنابراین باید دید که کدام‌یک از این دو تهدید ایران را از تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای بازمی‌دارد و در این صورت کدام یک از دو طرف به ایران حمله خواهند کرد.

جفری گلدبرگ نوشته است که آقای نتانیاهو منتظر است تا ببیند آیا روش‌های غیرنظامی غرب مانع برنامه هسته‌ای ایران می‌شود یا خیر و درعین حال تا پایان سال 2010 خود را برای دستور به حمله نظامی یک جانبه به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده کرده است.

قرار است هشت کارشناس در زمینه‌های خاورمیانه، سیاست ملی آمریکا و منع گسترش هسته‌ای دیدگاه‌های خود را درمورد پیش‌بینی گلدبرگ درمورد حمله اسرائیل به ایران اعلام کنند.

هیچ نظری موجود نیست: