۱۳۸۹ خرداد ۲۵, سه‌شنبه

 کشف معدن تریلیون دلاری در افغانستان

هدف از اشغالگری صدور آزادی و دمکراسی است یا غارتگری؟



روزنامه نيويورک تايمز از کشف معدني با ذخاير فلزات ليتيوم، آهن، مس، کبالت و طلا به ارزش يک تريليون دلار در افغانستان خبر داد. روزنامه نيويورک تايمز درباره اين معدن مي‌نويسد: "ميزان ذخاير موجود در اين معدن به حدي است که مي‌تواند اين کشور فقير را به يکي از مهم‌ترين کشورهاي معدني جهان تبديل کند. اين معدن در نزديکي مرز افغانستان و پاکستان قرار داشته و توسط زمين شناسان پنتاگون (وزارت دفاع آمريکا) کشف شده است."

به گزارش نيويورک تايمز، ميزان ليتيوم موجود در اين معدن به حدي زيادي است که مي‌تواند افغانستان را همانند عربستان که در زمينه نفت بيش‌ترين ذخاير را دارد تبديل به يک قطب اقتصادي جديد کند. براساس اين گزارش، افغانستان درحال حاضر زيرساخت‌هاي مناسبي براي استخراج اين معدن ندارد. ازهمين رو سال‌ها طول مي‌کشد تا اين معدن به بهره‌برداري برسد. اين روزنامه در ادامه مي‌نويسد: "اين ثروت نهفته در معدن مي‌تواند رقابت کشورهايي چون هند، چين و روسيه را براي افزايش حضور در افغانستان به منظور استخراج ليتيوم افزايش دهد."

پيش از کشف اين معدن، چين به ميزان 4 ميليارد دلار در معدني در نزديکي کابل سرمايه‌گذاري کرده بود. اين سرمايه‌گذاري بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري انجام شده در افغانستان در بخش غير نظامي بود.

ليتيوم از جمله فلزات با ارزش و گران‌بها است که از آن در ساخت باتري‌هاي لپ‌تاپ و ساير تجهيزات الکترونيکي استفاده مي‌شود.

تحليل اين خبرازابعاد کار رسانه‌اي ونگاه به تاثير رواني انتشار اين خبر براي مخاطب بسيار اهميت دارد. درتحليل اين خبر به موارد زير مي توان اشاره کرد :

1 - بدون آن‌که بخواهيم درباره اصل اين خبراظهار نظر کنيم اين سئوال مهم مطرح است که خبر کشف معدني با ذخاير ليتيوم، آهن، مس، کبالت و طلا در يک منطقه!! در اين مقطع حساس که سياست آمريکا در افغانستان با چالش‌هاي جدي روبرو شده است، به چه منظور منتشرشده است؟

آيا اين خبر پاسخي مناسب براي پرسش کساني نيست که مرتب از دولت آمريکا سئوال مي‌کنند چرا ماليات‌هاي مردم آمريکا را خرج افغانستاني مي‌کند که برخلاف عراق هيچ منبع قابل توجهي براي آمريکا ندارد. سربازان آمريکايي براي آزادي و دموکراسي غربي که درافغانستان قابل تحقق نيست، کشته نمي‌شوند ، بلکه درآن‌جا هم منابعي است که مي‌تواند در آينده مورد بهره‌برداري شرکت‌هاي آمريکايي قرار گيرد.

2- تاکيد بر رقم هزار "ميليارد دلار" براي نويد دادن به مردم نااميد افغانستان است که به دليل غفلت ازسازندگي طي نه سال گذشته شاهد پيشرفت کند واندک در پروژه‌هاي سازندگي در کشورشان هستند. آن‌ها اکثرا نمي‌دانند چرا بودجه‌هايي که صرف نظامي‌گري درافغانستان مي‌شود به سازندگي در اين کشور اختصاص نمي‌يابد. شايد به همين دليل در خبر روزنامه نيويورک تايمز تاکيد مي‌شود ميزان ليتيوم موجود در اين معدن به حدي زياد است که مي‌تواند افغانستان را همانند عربستان که در زمينه نفت بيش‌ترين ذخاير را دارد، تبديل به يک قطب اقتصادي جديد کند. اما بلافاصله آب پاکي را روي دست مخاطبان مي‌ريزد آن‌جا که مي‌نويسد: "افغانستان در حال حاضر زيرساخت‌هاي مناسبي براي استخراج اين معدن ندارد. از همين رو سال‌ها طول مي‌کشد تا اين معدن به بهره‌برداري برسد. حالا چرا سال‌ها طول مي‌کشد امکان دارد دليلش ناامني و اختلاف‌هاي مرزي باشد.

3- جالب‌ترآن‌که در خبر نيويورک تايمز، مکان معدن کشف شده را "مناطق مرزي با پاکستان" اعلام کرده‌اند. منطقه‌اي پُرتنش که معلوم نيست که بتوان از آن بهره‌برداري کرد. شايد به همين دليل ژنرال "ديويد پتريوس" فرمانده نيروهاي مرکزي آمريکا در خاورميانه در اين مورد مي‌گويد: "هرچند اگرهاي زيادي درباره اين معدن وجود دارد،اما مطمئنا ذخاير زيادي درآن موجود است." اين اگرها مي‌تواند اشاره به ناآرامي‌هاي موجود و هم‌چنين اختلاف‌هاي مرزي بين افغانستان و پاکستان در اين مناطق داشته باشد که بر مشکلات قبلي مي‌افزايد.

4- به گفته اين روزنامه کشف اين معدن هم توسط زمين‌شناسان پنتاگون بوده است!! معلوم نيست اين زمين‌شناسان در افغانستان بدنبال کشف معدن هستند يا کمک به عمليات نظامي آمريکا ؟

5 - اشاره به رقابت‌هاي اقتصادي چين، هند، روسيه در افغانستان براي دستيابي به معادن اين کشور، بيش‌تر براي جلب توجه سرمايه‌داران آمريکايي است که به دليل نا امني در افغانستان کم‌تر تمايل دارند تا در اين کشور سرمايه‌گذاري کنند.

هیچ نظری موجود نیست: