۱۳۸۷ آذر ۲۲, جمعه

بمب های پرنده هوشمند اسراییل، برای حمله به همسایگان


خبرگزاری «ریا نووستی»
نیروی هوایی اسراییل امکان خرید بمب های پرنده هوشمند با افزایش برد را بررسی می کند که به جنگنده ها اجازه می دهد به اهدافی در بیروت و دمشق بدون خروج از حریم فضایی اسراییل حمله کنند.
این بمب های پرنده هوشمند JDAM-ER نامیده می شوند که در مراحل طراحی در کمپانی "بویینگ" همراه با نیروی هوایی استرالیا قرار دارد.
نمونه های موجود این بمب تحت عنوان JDAM نسبتا ارزان هستند اما مدل آن ER (افزایش برد) به بال هایی اضافی مجهز شده که برد پرواز بمب ها را از 15 به 55 میل دریایی افزایش می دهند.
یک مقام آگاه اطلاع داد: این سلاح پیش از هر چیز به اسراییل پتانسیل بی سابقه ای خواهد داد در صورت لزوم دیگر هواپیماها حریم هوایی اسراییل را برای حمله به اهدافی در سوریه و لبنان ترک نخواهند کرد.
نمونه مدرنیزه شده بمب های پرنده هوشمند همچنین می توانند در شرایط مناقشه با ایران مورد استفاده قرار گیرند و کار نیروی هوایی اسراییل را راحت تر کنند.
اسراییل اولین کشور خارجی سفارش دهنده استاندارد JDAM این بمب ها در سال 2000 بود. این بمب ها به بمب های Mk-84 به وزن 2000 پوند مجهز شده و بدین ترتیب آنها را به تسلیحات هدایت شونده توسط ماهواره مبدل ساخته اند.
ارتش اسراییل اخیرا محموله جدید از بمب های پرنده هوشمند JDAM تحویل گرفته که می توانند به سیستم های لیزری هدفگیر مجهز شوند. همچنین آنها بمب هایی را تحویل گرفته اند که از جنگ الکترونیکی حفاظت شده اند. به غیر از این نظامیان اسراییلی اخیرا کار نوسازی واحدهای جنگنده های "اف-15" را به پایان رسانده و آنها را به کلیه ابزار لازم برای حمل و استفاده از بمب های JDAM مجهز نمودند.
در زمان جنگ دوم لبنان ارتش اسراییل از ذخایر بمب های JDAM خود کاملا استفاده کرده و محموله ای بزرگ اضطراری مرکب از هزار بمب را از ایالات متحده تحویل گرفت.
"کوین هولت" مدیر بویینگ اعلام کرد که تولید JDAM-ER در اوائل سال 2010 آغاز خواهد شد.
"وورن اسنودون" وزیر علوم دفاعی استرالیا تاکید کرد: به لطف افزایش برد و دقت این بمب ها موثرتر خواهند بود و بعبارت دیگر به هواپیما اجازه خواهد داد که همزمان چند هدف را مورد حمله قرار دهد.
" Jerusalem Post"، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 22 آذرماه

هیچ نظری موجود نیست: