۱۳۸۷ شهریور ۳۰, شنبه

پایان بی نتیجه مذاکرات ۵+۱

نشست نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران بدون دستیابی به توافق به پایان رسید و آنها تنها از طریق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا بر مواضع پیشین خود تاکید کردند.
نمایندگان کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه چین، روسیه و آلمان که در شهر واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند، نتوانستند به توافقی برای صدور چهارمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد دست یابند و بار دیگر "قاطعانه" خواستار همکاری کامل ایران با تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی شدند.
این شش کشور اعلام کردند که "بررسی تحریمهای احتمالی بیشتر" جهت متوقف ساختن برنامه هسته ای ایران را ادامه خواهند داد و بر تعهد جمعی خود نسبت به سیاست موسوم به "چماق و هویج" تاکید کردند، اما بر اساس گزارش ها مخالفت چین و روسیه مانع توافق بر سر تهدیدی جدی علیه ایران شد.
این دیدار روز جمعه و پنج روز پس از آن برگزار شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار تازه ترین گزارش خود از وضعیت برنامه هسته ای ایران، اعلام کرد کماکان نمی تواند به سئوالات در مورد بخش هایی از برنامه هسته ای ایران که احتمالا کاربرد نظامی نیز می تواند داشته باشد، پاسخ دهد و پیشرفت معناداری در ارزیابی فعالیت های هسته ای ایران در گذشته به دست نیامده است.
تنش میان آمریکا و روسیه؛ عامل به دست نیامدن اجماع
اعضاء گروه موسوم به ۵+۱توافق کردند "تشویق ایران به پذیرش مجموعه امتیازات ارائه شده در ماه ژوئن را ادامه دهند" و در عین حال بررسی موازین احتمالی تنبیهی را ادامه دهند.
خبرگزاری رویترز از قول یک دیپلمات اروپایی که حاضر به ذکر نام خود نشده نوشت همه نمایندگان لزوم وجود تحریم های بیشتر را می پذیرند اما توافقی بر سر میزان و زمان بندی موازین تنبیهی بعدی وجود ندارد.
این دیپلمات به رویترز گفته است: "واضح است که روس ها در حال حاضر بطور کامل آماده پیش بردن این طرح نیستند و موضع چینی ها هم تفاوت چندانی با طرز فکر روس ها ندارد."
خبرگزاری فرانسه هم با نقل قول از منابع خود در کاخ سفید نوشته است افزایش تنش میان روسیه و آمریکا بخاطر حمله روسیه به گرجستان، دستیابی به قطعنامه ای جدید علیه ایران را "کمی پیچیده تر" ساخته است.
همزمان به نظر می رسد آلمان نیز در حال حاضر منتظر حاصل تلاشهای اتحادیه اروپا برای حل مسئله است.
خبرگزاری فرانسه از ینس پلوتنر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز نقل کرده است: "دولت آلمان معتقد است که اگر پیشرفتی در مسیر مذاکرات حاصل نشود دوباره اهمیت [اقدام از سوی] شورای امنیت سازمان ملل متحد افزایش خواهد یافت و باید برای تصمیم گیری درباره قطعنامه جدید گفتگو شود."
او افزود: "در حال حاضر یک پیشنهاد قابل توجه از طرف اتحادیه اروپا [به ایران] مطرح است. ما هنوز در گفتگو با ایران هستیم و امیدواریم پاسخ قاطع و مثبتی از طرف ایران به این پیشنهاد بگیریم که تا کنون این اتفاق نیفتاده است."
انتظار اندک از این مذاکرات
شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این نشست به خبرنگاران گفته بود که "انتظار هیچ پیشرفت یا کسب نتیجه ای را از این دیدار نباید داشت" و افزود این جلسه جهت انجام "گفتگوهای اولیه" برگزار می شود.
'فرصت ها'
در ملاقات هایی که طی چندین هفته آینده برگزار خواهد شد فرصت هایی داریم که نشان خواهد داد آیا روسیه آماده همکاری در این زمینه ها هست یا نه

مشاور امنیت ملی آمریکاآقای مک کورمک درباره تنش موجود میان آمریکا و روسیه گفته بود: "ما از آنها (روسیه) می خواهیم مانند ما مسائلی را که میان آنها و آمریکا و دیگر کشورهای جهان بر سر گرجستان وجود دارد را کنار بگذارند و در جنبه هایی که امکان آن وجود دارد، همکاری کنند، مثل ایران."
با این حال خبرگزاری رویترز هم از قول یک دیپلمات ارشد اروپایی نوشته است: "روس ها هیچگاه تمایلی به مسئله تحریم ایران نداشته اند و هر قطعنامه ای جهت تحریم، بخاطر مخالفت آنها به سه یا چهار ماه مذاکرات دقیق نیاز داشته است."
او افزود: "اگر ما به قطعنامه دیگری در این باره برسیم، قطعنامه ای بسیار ضعیف خواهد بود."
استفان هدلی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه گفت که هفته های آینده نشان خواهد داد که آیا تنش میان آمریکا و روسیه در مورد گرجستان، تلاش های بین المللی برای حل بحران های جاری بر سر برنامه های اتمی ایران و کره شمالی را پیچیده تر خواهد کرد یا خیر.
با این حال او گفت که دو کشور اشاره کرده اند که مایل به همکاری بر سر برخی مسائل هستند "و ایران یکی از این مسائل است."
او افزود: "در ملاقات هایی که طی چندین هفته آینده برگزار خواهد شد فرصت هایی داریم که نشان خواهد داد آیا روسیه آماده همکاری در این زمینه ها هست یا نه."
درخواست روسیه از ایران
از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری روسی "اینترفکس"، آندره نسترنکو از مقام های وزارت خارجه روسیه از ایران خواسته است به خواسته های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل عمل کند.
وی با اشاره به گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی که دوشنبه منتشر شد گفت: "آن گزارش اشاره می کند که ایران باید تدابیری برای شفاف سازی اتخاذ کند و پروتکل الحاقی موافقتنامه پادمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا کند."
او گفت "آژانس بدون اینها نمی تواند نسبت به عدم وجود فعالیت های اعلام نشده اتمی در ایران به طور قاطع اطمینان دهد" و افزود که روسیه اجرای این تدابیر از سوی ایران را "مهم" می داند.
'لزوم همکاری ایران'
آن گزارش اشاره می کند که ایران باید تدابیری برای شفاف سازی اتخاذ کند و پروتکل الحاقی موافقتنامه پادمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا کند

مقام روس
اما ایران در روز جمعه تاکید کرد که تنها در چارچوب موافقتنامه پادمان به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. این کشور اجرای پروتکل الحاقی را در سال 2006 پس از ارجاع پرونده اتمی اش به شورای امنیت سازمان ملل متوقف کرد. این پروتکل امکان بازرسی های سرزده از تاسیسات اتمی را فراهم می کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا در ایران، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه، گفت که ایران تنها درچارچوب موافقتنامه پادمان حاضر به ادامه مذاکرات در باره فعالیت های هسته ای این کشور است.
وی افزود که ایران حسن نیت نشان داده و در چارچوب مشخص و حقوقی به مذاکرات با آژانس ادامه می دهد و حاضر به خروج از آن نیست.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش تازه درباره برنامه اتمی ایران گفت به پیشرفت معناداری در ارزیابی از فعالیت های هسته ای ایران دست نیافته است.
آژانس توضیح داد که نمی تواند به سئوالات در مورد بخش هایی از برنامه هسته ای ایران که احتمالا می تواند کاربرد نظامی نیز داشته باشد، پاسخ دهد.

هیچ نظری موجود نیست: