۱۳۸۷ خرداد ۱۸, شنبه

كانديداي نخست‌وزيري اسرائيل، تروريست و مأمور سابق موساد


او در آن سال‌ها به نقاط گوناگون اروپا سفر کرده و براي ترور فعالان فلسطيني که نام آنان توسط موساد به وي اعلام مي‌شد، برنامه‌ريزي مي‌کرد. از جمله اين قربانيان، «مأمون شکري مريش»، افسر سابق سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) بود. او در آن زمان معاون اول «خليل الوزير» (ابوجهاد) از رهبران ارشد سازمان آزاديبخش فلسطين در آتن، پايتخت يونان به شمار مي‌رفت.
۱۲ خرداد ۱۳۸۷
روزنامه انگليسي «ساندي تايمز» در شماره صبح امروز خود، در گزارشي مفصل و بي‌سابقه به تاريخچه فعاليت‌هاي سابق «تزيپي ليوني»، وزير امور خارجه رژيم اشغالگر و نخست‌وزير احتمالي اسرائيل پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناک»، ساندي تايمز در اين گزارش مي‌نويسد: بر همگان آشکار است که تزيپي ليوني با همکاري با سازمان اطلاعات و امنيت اسرائيل (موساد)، فعاليت خود در ارتش اسرائيل را از سال 1980 ميلادي که براي تحصيلات در رشته حقوق به فرانسه رفته بود، آغاز کرد. او که در آن سال‌ها، مأمور موساد بوده، در کشتارهاي زنجيره‌اي فلسطينيان مقيم اروپا نيز دست داشته است.اين روزنامه انگليسي در ادامه به نقل از همکاران سابق ليوني مي‌نويسد: او در آن سال‌ها به نقاط گوناگون اروپا سفر کرده و براي ترور فعالان فلسطيني که نام آنان توسط موساد به وي اعلام مي‌شد، برنامه‌ريزي مي‌کرد. از جمله اين قربانيان، «مأمون شکري مريش»، افسر سابق سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) بود. او در آن زمان معاون اول «خليل الوزير» (ابوجهاد) از رهبران ارشد سازمان آزاديبخش فلسطين در آتن، پايتخت يونان به شمار مي‌رفت.ساندي تايمز درباره چگونگي ترور مأمون شکري مريش مي‌نويسد: در بيستم آگوست 1983 ميلادي، دو فرد مسلح ناشناس، در حالي که سوار بر موتورسيکلت بودند، با نزديک شدن به خودروي حامل مأمون، به سمت او تيراندازي و وي را ترور کردند. در آن حادثه، يک فلسطيني به همراه سه فرزند چهار، نه و سيزده ساله‌اش که در خودرو در کنار مأمون بودند نيز به شدت زخمي شدند. مأمون شکري مريش، پيش از سفر به آتن، نماينده عمليات‌هاي محرمانه ياسر عرفات، رئيس سابق سازمان آزاديبخش فلسطين در بيروت، پايتخت لبنان بود. در سال 1982 پس از اشغال بيروت به دست ارتش اسرائيل، مأمون به همراه ياسر عرفات به تونس رفت و مدتي بعد نيز به يونان سفر کرد تا فعاليت‌هاي خود را در اروپا ادامه دهد.ساندي تايمز در ادامه گزارش خود مي‌نويسد: ليوني 49 ساله که داراي دو فرزند دختر است، هيچ گاه مستقيم در ترورها دست نداشت، بلکه همواره به عنوان طراح در چنين عمليات‌هايي شرکت مي‌کرد.«آهارون ياريف»، مدير سابق مؤسسه تحقيقاتي ـ استراتژي دانشگاه تل آويو و رئيس پيشين سازمان اطلاعات و امنيت ارتش صهيونيستي در سال 1993 ميلادي نيز در گفت‌وگويي تلويزيوني، به ترور 36 تن از فعالان فلسطيني در اروپا، از جمله مأمون شکري اعتراف کرد و گفت: سازمان‌هاي اطلاعاتي اسرائيل از سال 1972 تا 1984 ميلادي، به درخواست خانم «گلدا مئير»، نخست‌وزير پيشين اسرائيل، ترور فعالان فلسطيني در اروپا را بر عهده گرفتند.ياريف در ادامه گفت: شعار خانم مئير، اين بود: هرکسي يک اسرائيلي بکشد، حتي تا رختخوابش نيز او را دنبال خواهيم کرد.ساندي تايمز در ادامه مي‌نويسد: ليوني، خشونت را از خانواده خود به ارث برده، به گونه‌اي که پدرش «ايتان» يک تروريست واقعي بوده که پس از بازداشت، به پانزده سال زندان محکوم شد، اما از زندان گريخت. او به يک پايگاه نظامي انگليسي در فلسطيني اشغالي حمله کرده بود. مادر ليوني نيز فرمانده يکي از گروهک‌هاي افراطي تابع سازمان «آراگون» و رئيس اين سازمان، «مناخيم بيگن»، بنيانگذار رژيم اسرائيل بود.ساندي تايمز در ادامه مي‌افزايد: مادر «تزيپي ليوني» پيش از مرگش در سن 85 سالگي اعتراف کرد که در دوران جواني و فعاليت در اين گروهک افراطي، دست به سرقت زده و حدود 35 هزار دلار را از يک قطار فلسطيني ربوده است.گفتني است، ليوني در سال 2005 ميلادي پس از به کما رفتن آريل شارون، نخست‌وزير سابق رژيم اسرائيل و نخست‌وزير شدن «ايهود اولمرت» به عنوان وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي برگزيده شد. او اکنون يکي از مدعيان اصلي و جانشينان احتمالي ايهود اولمرت به شمار مي‌رود.

هیچ نظری موجود نیست: