۱۳۹۱ شهریور ۲۴, جمعه

 
"اسلامگرايان خارجى نيمى از جنگجويان"در سوریه
به نقل از نشريه کارگر٬ ارگان رسمى حزب کمونيست سوئد (م.ل)
نويسنده: اريک آندرشون
مترجم: پيام پرتوى
جراح فرانسوى٬ Jacques Beres٬ يکى از بنيانگذاران سازمان پزشکان بدون مرز روز شنبه به پاريس بازگشت. او در شهر بزرگ سوريه٬ حلب٬ در منطقه اى تحت کنترل شورشيان٬ از آسيب ديده گان مراقب ميکرد.خبرگزارى رويترز پس از مصاحبه با اين پزشک فرانسوى٬ گزارش ميدهد که به گفته او "اسلامگرايان خارجى" که براى پايه گذارى حکومت اسلامى در سوريه ميجنگند موجبات افزايش شمار شورشيانى را که براى سرنگونى بشار العسد ميجنگند فراهم آورده اند. اين اسلامگرايان غير سوريه اى تصور ميکنند که مبارزه آنها مبارزه اى الهى است.
Jacques Beres براى رويتز ميگويد که بر خلاف بازديد قبلى او از همس و ايدليب ٦٠ درصد از کسانى او مورد معالجه قرار داد سربازان شورشى٬ و دستکم نيمى از آسيب ديده گان غير سوريه اى بودند.
دکتر ميگويد٬"ديدن اين منظره تماشايى بود. آنها با صراحت ميگفتند که آنها علاقه اى به سقوط بشار العسد ندارند٬ بلکه به اين فکر ميکنند که پس از آن چگونه قدرت را بدست بياورند و دولتى اسلامى را با قوانين شرعيه براى اينکه به بخشى از شيخ نشينهاى جهان مبدل شوند تشکيل بدهند".
Jacques Beres در اين مورد که او چگونه صدها جهاد گرا از ديگر کشورهاى عربى را تحت درمان قرار ميداد٬ که حتى  دو نفرشان از جوانان فرانسوى بودند٬ صحبت کرد.
"بخشى از آنها فرانسوى و در مورد آينده کاملا متعصب بودند"٬ دکتر اضافه کرد.
"آنها به من اعتماد نداشتند٬ اما گفتند که محمد مراه يک نمونه با ارزش است.
در ماه مارس امسال محمد مراه٬ يک اسلامگراى اهل تولوز٬ سه سرباز فرانسوى اهل آفريقاى شمالى٬ يک کشيش و سه کودک يهودى را ترور کرد. او اين ترورها را با نام القاعده انجام داد.
رويترز مينويسد٬" دکتر در جريان بازديدهاى اخير خود اطلاعات دولت سوريه را در مورد اينکه اکٽر شورشيان سربازان اسلامگرا هستند رد کرده بود اما اکنون ناگزير شده است که شرايط را بازبينى کند.
در حاليکه آمريکا اوضاع را جهت سرنگون نمودن تنها دولت عرب سکولار باقيمانده کنترل ميکند٬ فرانسه٬ انگلستان و آلمان با تمام تلاش از شورشيان و اسلامگرايان ارتجاعى حمايت ميکنند. همان جهان غربى که به افغانستان يورش برد و تحت نام مبارزه با القاعده در افغانستان جنگ به راه انداخت همزمان از تروريستهاى الهام گرفته از القاعده در سوريه حمايت ميکند٬ اما در مورد دومى آنها را "مبارزان راه آزادى"ميخواند.
رويترز گزارش ميدهد که حدود ٣٠ پزشک آمريکايى در مرز سوريه جهت مراقبت از سربازان شورشى مستقرشده اند. همزمان قانون دفاع ملى آمريکا ميگويد "آن و يا آنهايى که بخشا يا بصورتى کامل از مبارزه القاعده٬ طالبانها٬ يا جنبشهاى مرتبط بر ضد ايالات متحده آمريکا يا متحدانش حمايت ميکنند ميتوانند براى مدتى نامعلوم بدون دادگاه٬ تا توقف عمليات خصمانه٬ به زندان محکوم شوند.
اگر اين قانون آمريکا دنبال ميشد٬ ميبايست همزمان٬ دولتهاى ناتو و دولتهاى حوزه خليج فارس متصل به آنها در پايگاه گوانتانامو يا در زندانهاى مخفى در لهستان يا ليتوانى به بند کشيده ميشدند.
اريک آندرشون

هیچ نظری موجود نیست: